ANALYSIS OF SCIENCE LITERACY ABILITY OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS BASED ON PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSEMENT (PISA)
Abstract
References
Awara, N. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X MIA MAN 2 Payakumbuh Pada Pembelajaran Biologi Berdasarkan PISA 2015. IAIN Batusangkar.
Azrai, E. P., Suryanda, A., Wulaningsih, R. D., & Sumiyati, U. K. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis dan Literasi Sains Siswa SMA di Jakarta Timur. Edusains, 12(1), 89–97.
Bagasta, A. R., Rahmawati, D., M., D. M. F. Y., Wahyuni, I. P., & Prayitno, B. A. (2018). Profil Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik di Salah Satu SMA Negeri Kota Sragen. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 7(2), 121–129.
Dwiyanti, A. N., & Rahayuni, G. (2019). Analisis Sikap Literasi Sains Calon Guru SD Berdasarkan Programme for International Student Assesment (PISA) Aris. PANCAR, 3(1), 226–231.
Ekohariadi. (2009). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Literasi Sains Siswa Indonesia Berusia 15 Tahun. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 29–43.
Faizah, N. A., & Shofiyah, N. (2018). Profil Literasi Sains Siswa di SMP Negeri Perkotaan dan Pedesaan. Science Education Journal (SEJ), 2(1), 25–35.
Hasasiyah, S. H., Hutomo, B. A., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP pada Materi Sirkulasi Darah. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 5–9.
Hidayah, N., Rusilowati, A., & Masturi, M. (2019). Analisis Profil Kemampua Literasi Sains Siswa SMP/MTs di Kabupaten Pati. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 9(1), 36–47.
Hidayati, A. R., Fadly, W., & Ekapti, R. F. (2021). Jurnal Tadris IPA Indonesia Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(1), 34–48.
Huryah, F., Sumarmin, R., & Effendi, J. (2017). Analisis Capaian Literasi Sains Biologi Siswa SMA Kelas X Sekota Padang. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 1(2), 72–79.
Muhammad, S. N., Listiani, L., & Adhani, A. (2018). Hubungan Antara Literasi Sains dan Rasa Ingin Tahu Siswa pada Materi Ekosistem. Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(2), 112–116.
Narut, Y. F., & Supradi, K. (2019). Literasi Sains Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA di Indonesia. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(1), 61–69.
Novili, W. I., Utari, S., Saepuzaman, D., & Karim, S. (2017). Penerapan Scientific Approach dalam Upaya Melatihkan Literasi Saintifik dalam Domain Kompetensi dan Domain Pengetahuan Siswa SMP pada Topik Kalor. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 8(1), 57–63.
OECD. (2019). “PISA 2018 Science Framework”, in PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. http://www.oecd.org/, 97–118.
Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). Pentingnya Literasi Sains pada Pembelajaran IPA SMP Abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24–29.
Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 9, 34–42.
Pujiati, A. (2019). Peningkatan Literasi Sains dengan Pembelajaran STEM Di Era Revolusi Industri 4.0. Universitas Indraprasta PGRI Jakarta, 2(80), 547–554.
Raehanah, Khatimah, H., & Suhirman. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Kreatifitas Berpikir Dan Literasi Sains Siswa SMA N 1 Gerung Tahun 2018/2019. Spin Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 2(1), 13–26.
Rahmawati, N. A. (2020). Pengaruh Model PjBL (Project Based Learning) Berwawasan Lingkungan terhadap Keterampilan Observasi Peserta Didik Kelas VII Reguler pada Tema Pencemaran Lingkungan di SMP N 1 Jenangan Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Saija, M. (2019). Profil Kemampuan Literasi Kimia Siswa SMA Negeri 3 Ambon. Jurnal Kiprah, 7(2), 99–106.
Sujudi, M. S., Idris, T., S, S., & Handayani, P. H. (2020). Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP Islam As-Shofa Kota Pekanbaru Berdasarkan PISA. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 58–69.
Wulandari, N., & Sholihin, H. (2016). Analisis Kemampuan Literasi Sains pada Aspek Pengetahuan dan Kompetensi Sains Siswa SMP pada Materi Kalor. Edusains, 8(1), 66–73.
Yuliati, Y. (2017). Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2), 21–28.
Copyright (c) 2021 Latifatus Sholikah, Faninda Novika Pertiwi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.