Urgensi Personal Branding Pada Profesi Pustakawan

  • Lalu Agus Satriawan Universitas Islam Negeri Mataram
  • Rika Kurniawaty The Library of State Islamic University of Mataram
Abstract views: 350 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 258

Abstract

This paper explores the benefits and urgency of personal branding in the librarian profession. Through library research methods that use descriptive, interpretive, and reflective data analysis, the researchers find and present the concept of the librarian's business in confirming the role and benefits of the job in responding to various challenges in the era of disruption. The challenges and work dynamics that arise from different communication technologies require librarians to have good personalities always to learn, change, and develop. The success of librarians in serving the community's information needs and the use of media in delivering various information in the library will be a positive personal branding and further confirm the benefits and urgency of librarians in the era of the industrial revolution 4.0.

Tulisan ini bertujuan untuk mengupas manfaat dan urgensi personal branding pada profesi pustakawan. Melalui metode penelitian pustaka yang menggunakan analisis data deskriptif, interpretatif dan reflektif, penulis menemukan dan  menyajikan konsep mengenai usaha pustakawan dalam meneguhkan peran dan manfaat profesi dalam menjawab berbagai tantangan di era disrupsi. Tantangan dan dinamika kerja yang muncul sebagai akibat pemanfaatan berbagai teknologi komunikasi mengharuskan pustakawan untuk memiliki kepribadian yang baik agar dapat selalu belajar, berubah, dan berkembang. Keberhasilan pustakawan dalam melayani kebutuhan informasi masyarakat, serta pemanfaatan media dalam men-deliver berbagai informasi yang ada di perpustakan akan menjadi positive personal branding dan semakin meneguhkan manfaat serta urgensi pustakawan di era revolusi industry 4.0

Author Biography

Lalu Agus Satriawan, Universitas Islam Negeri Mataram
Faculty of Education and Teacher Training, State Islamic University of Mataram

References

Agustina, C. (2012). Pemilihan Media Promosi dengan Metode Analytic Hierarchy Process (AHP). 1, 11.

Christensen, C. M., McDonald, R., Altman, E. J., & Palmer, J. E. (2018). Disruptive Innovation: An Intellectual History and Directions for Future Research. Journal of Management Studies, 55(7), 1043–1078. https://doi.org/10.1111/joms.12349

Inami, D. F. L., & Nurislaminingsih, R. (2022). Analisis Bentuk Personal Branding Pustakawan Melalui Media Sosial (Studi Kasus Pada Akun Media Sosial Pustakawan di Kota Semarang). Department of Information and Library Science, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Airlangga, 11(02), 15. http://dx.doi.org/10.20473/pjil.v11i2.24196

Karim, B. A. (2020). Teori Kepribadian dan Perbedaan Individu. Education and Learning Journal, 1(1), 40. https://doi.org/10.33096/eljour.v1i1.45

Mahdi, M. I. (2022, February 25). Pengguna Media Sosial di Indonesia Capai 191 Juta pada 2022. Dataindonesia.id. https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-media-sosial-di-indonesia-capai-191-juta-pada-2022

Nadhifah, K. (2019). Membangun Personal Branding Pustakawan Universitas Jember di Era Revolusi Industri 4.0. UPT Perpustakaan Universitas Jember, 110–123. http://repository.unej.ac.id/xmlui/handle/123456789/100330

Pemerintah RI. (2007). Undang-undang Nomor 43 Tahun 2007 Tentang Perpustakaan.

Petrucă, I. (2016). Personal Branding Through Social Media. 6(4), 4. http://ijcr.eu/articole/345_10%20Irina%20PETRUCA.pdf

Ratnasari, E. (2020). Studi Kasus Personal Branding Konten Kreator pada Akun Twitter @brojabrooo. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(1), 92. https://doi.org/10.32509/wacana.v19i1.1019

Saputra, J. N., Darubekti, N., & Sa’diyah, L. (2020). Personal Branding Pustakawan di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Provinsi Bengkulu. Palimpsest: Jurnal Ilmu Informasi dan Perpustakaan, 11(2), 58–124. https://www.e-journal.unair.ac.id/palimpsest/article/view/24196

Setiadi, A. (2016). Pemanfaatan Media Sosial untuk Efektifitas Komunikasi. BSI, 7. https://ejournal.bsi.ac.id › ejurnal › article › download

Stoudmann, A. G. (2006). Definitions of Globalization: A Comprehensive Overview and a Proposed Definition. GCSP, 21.

Supriyatno, H. (2019). Strategi pemanfaatan media sosial sebagai sarana promosi perpustakaan: Studi analisis persepsi pemustaka tentang efektifitas pemanfaatan media sosial sebagai sarana promosi layanan Perpustakaan UIN Sunan Ampel. 3(3), 14. http://journals.apptisjatim.org/index.php/ijal/article/view/66

Team. (2021, March 2). What Are The Big 5 Personality Traits? Thomas International. https://www.thomas.co/resources/type/hr-guides/what-are-big-5-personality-traits

Whiting, K. (2020, October 21). These are the top 10 job skills of tomorrow – and how long it takes to learn them. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/

Yahya, H. (2020). Who The Hell Are You. PT. Rumah Tulis.

PlumX Metrics

Published
2022-12-02
Section
Articles