Peran Perpustakaan dalam Meningkatkan Budaya Literasi Mahasiswa PAI di Universitas Ahmad Dahlan
Abstract
Abstract: The purpose of this research is to determine the role of the library in increasing the literacy culture of Islamic Religious Education students at Ahmad Dahlan University Yogyakarta, starting from an overview of the literacy culture of Islamic Religious Education students, then the efforts of the library in improving literacy culture as well as the inhibiting and supporting factors influencing the efforts of the library in improving the literacy culture of Islamic Religious Education students. Qualitative methods with a case study approach orCase Studies, The samples in this study were from campus 4 and campus 6 library staff as well as 8 Islamic Religious Education students of Jogja and Wates in 2019-2022. The results of the research shows that the role of the library in increasing the literacy culture is as a mediator and facilitator who provides programs and services so that it can support literacy cultural activities in the library but the cultural description of literacy of Islamic Religious Education students in 2022 is still classified as This can be proven through the intensity of visits by Islamic Religious Education students, namely only around 3-4 students out of a total of 932 Islamic Religious Education students from the 2019-2022 class and student interest in utilizing library services and programs in enhancing the literacy culture presented by the library has not done it optimally. The supporting factors are the procurement of relevant library materials and the inhibiting factors that exist in students, namely the lack of motivation and enthusiasm.
Keywords : Library, Culture of Literacy, Islamic Religious Education Students
Abstrak: Adapun tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui peran perpustakaan dalam meningkatkan budaya literasi mahasiswa Pendidikan Agama Islam di Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta, mulai dari gambaran budaya literasi mahasiswa Pendidikan Agama Islam, kemudian upaya perpustakaan dalam meningkatkan budaya literasi serta faktor penghambat dan faktor pendukung yang mempengaruhi upaya perpustakaan dalam meningkatkan budaya literasi mahasiswa Pendidikan Agama Islam. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus atau Case Studies. Sampel dalam penelitian ini berasal dari staf perpustakaan kampus 4 dan kampus 6 serta 8 mahasiswa Pendidikan Agama Islam Jogja dan Wates Tahun 2019-2022. Hasil dari penelitian yang dilaksanakan menunjukkan bahwa peran perpustakaan dalam meningkatkan budaya literasi mahasiswa Pendidikan Agama Islam di Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta ialah sebagai mediator dan fasilitator yang menyediakan program dan layanan sehingga dapat mendukung kegiatan budaya literasi di perpustakaan namun gambaran budaya literasi mahasiswa Pendidikan Agama Islam pada tahun 2022 masih tergolong rendah hal ini dapat dibuktikan melalui intensitas kunjungan mahasiswa Pendidikan Agama Islam yaitu hanya berkisar 3-4 mahasiswa dari jumlah 932 mahasiswa Pendidikan Agama Islam Angkatan Tahun 2019-2022 dan minat mahasiswa dalam memanfaatkan layanan dan program perpustakaan dalam meningkatkan budaya literasi yang disajikan oleh pihak perpustakaan belum dilakukan secara maksimal. Adapun faktor pendukung berupa pengadaan bahan pustaka yang relevan serta faktor penghambat yang ada pada mahasiswa yaitu kurangnya motivasi dan semangat.
Kata Kunci : Perpustakaan, Budaya Literasi, Mahasiswa PAI
References
Andriyani, Lilik, Meira Purwati, Anisa Gusti Wijayanti, Hayunda Rahmawati, Hanah Ladhinah Putri, and Desti Nurul Khotimah. “Optimalisasi Peran Perpustakaan Desa Guna Meningkatkan Minat Literasi Di Desa Banjarnegara Mertoyudan” 5, no. 1 (2022): 23–28.
Bu’ulolo, Yanida. “Membangun Budaya Literasi Di Sekolah.” Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP) 3, no. 1 (2021): 16–23. https://doi.org/10.34012/bip.v3i1.1536.
Gustiawati, Reni, Darnis Arief, and Ahmad Zikri. “Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Cerita Fabel Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 4, no. 2 (2020): 355–60. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.339.
Harahap, Wahfiuddin Rahmad. “Empat Jenis Perpustakaan Zaman Now.” JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi) 3, no. 2 (2018): 194–202. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/jipi/article/view/1945.
Hidayat, Taufik. “Pembahasan Studi Kasus Sebagai Bagian Metodologi Penelitian.” ResearchGate, no. August (2019): 1–13. https://www.researchgate.net/publication/335227300_Pembahasan_Studi_Kasus_Sebagai_Bagian_Metodologi_Penelitian.
Himmah, Tsania Nahdiatul, and Dyah Sitoresmi Fitri Azisi. “Pengaruh Perkembangan Teknologi Informasi Terhadap Layanan Perpustakaan Iain Tulungagung.” BIBLIOTIKA : Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi 3, no. 2 (2019): 123–30. http://journal2.um.ac.id/index.php/bibliotika/article/view/11595.
Huda, Ikmal Choirul. “Peranan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 2, no. 1 (2020): 38–48. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.86.
Inawati. “Peran Perpustakaan Sekolah Dalam Menciptakan Budaya Literasi Siswa Pada Jenjang Pendidikan Menengah” 3, no. 1 (2022): 1–13.
Irman syarif, Elihami Elihami. “Pengadaan Taman Baca Dan Perpustakaan Keliling Sebagai Solusi Cerdas Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik SDN 30 Parambean Kecamatan Curio” 1 (2020): 109–17.
Irwan, Muhammad, and Evi Kurnia Novianty. “Pustakawan Dan Kearifan Lokal : Melestarikan Budaya Daerah Dan Membangun Karakteristik Bangsa Melalui Perpustakaan Perguruan Tinggi.” Jurnal Kepustakawanan Dan Masyarakat Membaca 35, no. 1 (2019): 33–41. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jkdmm/article/view/JKDMMV35N1%2C033-041/pdf.
Krismayani, Ika. “Mewujudkan Fungsi Perpustakaan Di Daerah.” Anuva 2, no. 2 (2018): 233. https://doi.org/10.14710/anuva.2.2.233-242.
Latifah, Eva. Psikologi Dasar Bagi Guru. Edited by Kamsyach Adriani. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2017.
Maskur, Abu. “Penguatan Budaya Literasi Di Pesantren.” IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 2, no. 01 (2019): 1–16. https://doi.org/10.37542/iq.v2i01.21.
Moh. Rifa’i, Muhammad Fahrizal Amin. “MANAJEMEN LAYANAN PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS PASCAUNIFIKASI PERGURUAN TINGGI DI PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS NURUL JADID PAITON PROBOLINGGO” 7, no. 1 (2019): 73–83.
Muhammad Miftahur Rizki1, Hikmatu Ruwaida. “Peran Perpustakaan Daerah Dalam Membangun Budaya Literasi Masyarakat.” Jurnal Basicedu 6, no. 2 (2022): 1774–81.
Putri Pradana, Fransiska Ayuka. “Pengaruh Budaya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) 2, no. 1 (2020): 81–85. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.599.
Rahmawati, Nurul Alifah. “Urgensi Kelas Literasi Informasi Bagi Mahasiswa Di Perpustakaan Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta.” Jurnal Perpustakaan 10 (2019): 55–60.
Saputra, Hardika. “Seni Dan Budaya Tenun Ikat Nusantara.” Research Gate 1, no. May (2019): 1–15. https://www.researchgate.net/publication/333338833_Seni_dan_Budaya_Tenun_Ikat_Nusantara.
Sari, Maya Kartika, Vivi Rulviana, Suyanti Suyanti, Sri Budyartati, and Rodiyatun Rodiyatun. “Budaya Literasi Sebagai Upaya Pengembangan Karakter Pada Siswa Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Bantul Kota.” Elementary School Education Journal 3, no. 1 (2019): 93–103. http://103.114.35.30/index.php/pgsd/article/viewFile/1400/1183.
Sinambela, Lijan Poltak. Reformasi Pelayanan Publik (Teori, Kebijakan Dan Implementasi). Jakarta: PT Bumi Aksara, 2006.
Supiani, Supiani, Fawza Rahmat, and Fajar Budiman. “Pengaruh Budaya Dan Persepsi Masyarakat Terhadap Keputusan Menabung Di Bank Syariah.” Al-Bank: Journal of Islamic Banking and Finance 1, no. 1 (2021): 49. https://doi.org/10.31958/ab.v1i1.2618.
Suswandari, Meidawati. “Membangun Budaya Literasi Bagi Suplemen Pendidikan Di Indonesia.” Jurnal Dikdas Bantara 1, no. 1 (2018): 20–32. https://doi.org/10.32585/jdb.v1i1.105.
Tahmidaten, Lilik, and Wawan Krismanto. “Permasalahan Budaya Membaca Di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya).” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 10, no. 1 (2020): 22–33. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p22-33.
Tunardi. “Memaknai Peran Perpustakaan Dan Pustakawan Dalam Menumbuhkembangkan Budaya Literasi.” Perpustakaan Nasional Republik Indonesia 25 (3), no. 3 (2018): 69–70.
Warsah, Idi, and Muhamad Uyun. “Kepribadian Pendidik: Telaah Psikologi Islami.” Psikis : Jurnal Psikologi Islami 5, no. 1 (2019): 62–73. https://doi.org/10.19109/psikis.v5i1.3157.
Copyright (c) 2023 Pustakaloka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Requirements to be met by the author as follows:
- Author storing copyright and grant the journal right of first publication manuscripts simultaneously with licensed under the Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a statement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors can enter into the preparation of additional contractual separately for non-exclusive distribution of a rich version of the journal issue (eg: post it to an institutional repository or publish it in a book), with the recognition of initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to post their work online (eg, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, because it can lead to productive exchanges, as well as citations earlier and more severe than published works. (see The Effect of Open Access).