Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Di Lembaga Paud Meraje Gune

Supian Azhari(1*)

(1) PIAUD UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA
(*) Corresponding Author

Abstract


Early Childhood Language Development Through Storytelling Method at Meraje Gune PAUD Institution. This paper will explore the methods used in learning to develop early childhood language skills at the Meraje Gune PAUD Institution. The focus of this research will be on how to develop language at an early age by using the storytelling method in improving language skills at an early age. The study uses descriptive qualitative research where one of the studies that describes the findings or results in the field, observes and analyzes what is in the research. The results of this study indicate that, early childhood language learning using methods that can develop the potential of early childhood language. In fact, the influence of learning methods in developing children's language skills is by opening access to improve children's language skills, seeing from starting to speak, never feeling shy in asking questions, being active in various fields, namely storytelling, singing and being a leader in class.


Keywords


Language Development, Storytelling, Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Lagu Kreasi Minangkabau Pada Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 73. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v5i2.3377

Arie, S. (2016). Penerapan Metode Bercerita Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Dan Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Ilmiah Guru"COPE", 20.

Bambang, S., & Nur, I. (2002). Metodologi Penelitian Bisnis. BFEE UGM.

Eka, S. Y., Atmazaki, & Abdurrahman. (2019). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 3 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3.

Hadi, G. K. (2018). Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Kemampuan Mengungkapkan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Pertiwi 1 Banjarsari. PG-PAUD Trunojoyo, Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5.

J.W, S. (2011). masa perkembangan anak (11th ed.). selemba humanika.

Julrissani. (2020). Karakteristik Perkembangan Bahasa Dalam Berkomunikasisiswa Sekolah. Edumaspul, 4(1), 72–87.

Karlina, D. N. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Tk B Usia 5-6 Tahun Melalui Digital Storytelling Di Tk Apple Kids Salatiga Semester I Tahun Ajaran 2017/ 2018. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 1–11. https://doi.org/10.21009//jpud.121.01

Lestariningrum, A., & P.W, I. (2014). Meningkatkan kemampuan bahasa anak usia dini melalui media panggung boneka tangan. Nusantara of Reseacrh, 1.

Majid, & Abdul, A. (2005). Mendidik Anak Lewat Cerita. Mustaqiim.

Margono. (1997). Metode Penelitian Pendidikan. Rineka Cipta.

Nuraini, N. W., Wayan, L., & Made, S. I. (2014). Efektivitas metode bercerita dengan alat peraga tiruan untuk meningkatkan kemampuan berbahasa dan minat belajar anak di kelompok b tk barunawati. Program Pasca Serjana Universitas Ganesha, 4.

Putri, H. P. (2017). Analisis Kemampuan Berbahasa dan Penanaman Moral pada Anak Usia Dini melalui Metode Mendongeng. Obsesi Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2).

Rahayu, E., Widyaningsih, I., & Laksono, B. A. (2020). Problematika Keterlambatan Bicara dan Gagap Pada Anak Usia 6 Tahun. Jurnal Pendidikan Modern, 5(2), 63–71. https://doi.org/10.37471/jpm.v5i2.73

Rahmah, A. A. (n.d.). Pengembangan Bahasa Anak Melalui Metode Bercerita Dengan Media Panggung Boneka Pada Anak Kelompok A Di Paud Al Farabi Cabean Mangunsari Salatiga Tahun Pelajaran 2018/2019. IAIN SALATIGA.

Rusniah, R. (2017). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Indonesia Anak Usia Dini Melalui Penggunaan Metode Bercerita Pada Kelompok a Di Tk Malahayati Neuhen Tahun Pelajaran 2015/2016. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 114. https://doi.org/10.22373/je.v3i1.1445

Saeful, R. P. (2009). penelitian kualitatif. Equilibrium, 5.

Safitri, Y. (2017). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Bahasa Balita di UPTD Kesehatan Baserah Tahun 2016. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 148. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.35




DOI: https://doi.org/10.21154/wisdom.v2i2.3312

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

    

__________________________________________________________

Diterbitkan oleh:

Pendidikan Islam Anak Usia Dini
Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo

Jalan Pramuka No. 156, Ponorogo, Jawa Timur, Indonesia
Po. Box. 116 Kodepos 63471
email: wisdom@iainponorogo.ac.id