Pengaruh Metode Bercerita Menggunakan Media Animasi Dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Anak

Wildawati Wildawati(1), Syamsuardi Saodi(2*), Rusmayadi Rusmayadi(3)

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract: The problem in this research is the low listening ability of children. The question is whether there is an effect of storytelling activities using animated media on children's listening skills. This study aims to determine the effect of storytelling using animation media on children's listening skills. The hypothesis in this study is that children's listening skills can develop if the storytelling method with animated media based on idol characters is applied in learning. This research approach is quantitative where the type of research is a quasi-experimental design consisting of two groups, namely the experimental group and the control group, with a non-equivalent control group design research design. The research variables were storytelling method using animation media (independent variable) and children's listening skills (dependent variable). This study took place at Al-afiah Islamic Kindergarten in Makassar, with research subjects consisting of 10 children, namely 5 children (control group) and 5 children (experimental group). Test data collection techniques, observation and documentation, with quantitative analysis. The conclusion of this study is that children's listening skills are developing


Keywords


Storytelling method; Listening ebility; Animation media

Full Text:

PDF

References


Adyani, L., Agustini, R., & Raharjo. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbantuan Media Animasi Interaktif Berbasis Game Edukasi Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 4(2), 648. https://doi.org/10.26740/jpps.v4n2.p648-657.

Apriansyah, M. R., Sambowo, K. A., & Maulana, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan Di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal PenSil, 9(1), 9–18. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.12905.

Afrianti, Y., & Wirman, A. (2020). Penggunaan Media Busy Book Untuk Menstmulasi Kemampuan Membaca Anak. 4, 1156–1163.

Akbar, M. (2019). Mendidik Siswa Dengan Prinsip Keteladanan. 2(1), 89– 96. https://doi.org/10.5281/zenodo.2575867.

Anggrayeni, K., Suarni, N. K., & Ambara, D. P. (2015). Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Media Boneka Tangan Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Pada Anak Kelompok B3. Journal PG PAUD Universitas Pendidikan Ganesha. 3(1).

Ernayanti, L. W., Pudjawan, K., & Mahadewi, L. P. P. (2017). Pengaruh Metode Bercerita Bermediakan Audio Visual Pembelajaran Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Gugus III Kecamatan Buleleng. E- Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganeshai, 5(3), 325–335.

Hajerah, H., 2019. Analisis Kemampuan Menyimak dan Berbicara Anak Melalui Penerapan Metode Bercerita Di Taman Kanak-Kanak (TK) Pertiwi DWPETDA Prov Sul-Sel. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran 3, 43–51.

I Ketut Suparya. (2020). Pengaruh Metode Bercerita Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. 5(2), 191–201.

Johari, A., Hasan, S., & Rakhman, M. (2016). Penerapan Media Video Dan Animasi Pada Materi Memvakum Dan Mengisi Refrigeran Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(1), 8. https://doi.org/10.17509/jmee.v1i1.3731

Kurnia, Rita. 2019.Bahasa Anak Usia Dini. Yogyakarat: Cv Budi Utama.

WISDOM: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI Volume 01 No. 01 Juni 2020

Musi, M. A., & Winata, W. (2017). Efektivitas Bermain Peran Untuk Pengembangan Bahasa Anak Muhammad Akil Musi, Widia Winata 1. 1(2), 93–104.

Noor, Juliansyah. 2017. Metodologi Penelitian. Jakarta: Kencana.

Nurhayani. (2010). Pengaruh Metode Bercerita terhadap Kemampuan Menyimak

Siswa pada Mata Pelajaran Indonesia. Jurnal Pendidikan Universitas Garut.

(1). 54-59.

Nurjanah, S., Nurrohmah, E., & Zahro, I. F. (2018). Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Awal Anak Usia Dini Melalui Media Animasi. Jurnal Ceria, 1(1), 393–398.

Nurlaeni, & Juniarti, Y. (2017). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa Pada Anak Usia 4-6 Tahun. Pelita PAUD, 2(1). https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v2i1.196.

Pratiwi, N. M. R., Gading, I. K., & Ujianti, P. R. (2016). Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Media Kantung Cerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Pada Anak Kelompok B. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha, 4(2).

Sanjaya, Wina (2016). Strategi Pembelajaran Brorientasi Standar Pendidikan. Jakarta: Kencana Perdana Media.

Sari, N. W., & Samawi, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Disertai Lks Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Kelas Ix Smp. Scientiae Educatia, 6(1), 36. https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v6i1.1293.

Siti Rochmiyati, Purwadi, & Diyah, D. P. (2019). Pengaruh Media Pop-Up Terhadap Kemampuan. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 173–179.

Tarigan, H. G . 2008. Berbicara & Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Umrotul, H., & Lukman, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 1(1), 91.




DOI: https://doi.org/10.21154/wisdom.v3i1.3374

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

   


___________________________________________________________

Diterbitkan oleh:

Pendidikan Islam Anak Usia Dini
Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo

Jalan Pramuka No. 156, Ponorogo, Jawa Timur, Indonesia
Po. Box. 116 Kodepos 63471
email: wisdom@iainponorogo.ac.id