DAMPAK ISU GLOBAL TERHADAP JATI DIRI BANGSA DAN KARAKTER KE INDONESIAAN MELALUI PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN
Abstract
References
Agbaria, A. K. 2011. “The Social Studies Education Discourse Community on Globalization: Exploring The Agenda of Preparing For The Global Age”, dalam Journal of Studies in International Education, 15 (1), hlm. 57-74
Albrow, M. (1996). The Global Age: State and Society Beyond Modernity. California: Stanford University Press
Azra, A. (2001). “Pendidikan Kewargaan untuk Demokrasi di Indonesia”. Makalah Seminar Nasional II Civic Education di Perguruan Tinggi, Mataram, 22-23 April
Banks, J. A. (2008). Diversity, Group Identity, and Citizenship Education in a Global Age. Educational Researcher, 37(3), 129-139.
Bourke, L., Bamber, P., dan Lyons, M. 2012. “Global Citizens: Who Are They?”, dalam Education, Citizenship and Social Justice, 7 (2), hlm. 161-174
Branson, M. (1998). The Role Civic Education, A Fortcoming Education Policy Task Force Position Paper from the Communitarian Network.
Budimansyah, Dasim. (2010). Penguatan Pendidikan Kewarganegaraan untuk Membangun Karakter Bangsa, Bandung: Widya Aksara Press
Cogan, J.J. 1998. “Citizenship Education for The 21st Century: Setting The Context”, dalam Cogan, J.J dan Derricot, R. (eds.), Citizenship for The 21st Century: An International Perspective on Education. London: Kogan Page Limited. Hlm.
Davis, B. D. & Miller, T. R. (1996). Job Preparation for the 21st Century: a Group Project Learning Model to Teach Basic Workplace Skills. Journal of Education for Business, 72(2), 69-73.
Falk, R. & Steenbergen, B. V. (1994). The Condition of Citizenship. New York: Sage Publications
Indrijati, S., et al. (2016). Mata Pelajaran Antropologi Sekolah Menengah Atas (SMA). Jakarta: Kemdikbud.
Kim, B. J., Kavanaugh, A. L., & Hult, K. M. (2011). Civic Engagement and Internet Use in Local Governance: Hierarchical Linear Models for Understanding The Role of Local Community Groups. Administration & Society, 44(7), 807-835.
Kim, B. J., Kavanaugh, A. L., & Hult, K. M. 2011. “Civic Engagement and Internet Use in Local Governance: Hierarchial Linear Models for Understanding The Role of Local Community Groups”, dalam Administration & Society, 43 (7), hlm. 807-835.
Lickona, Thomas. (1992). Educating For Character (How Our Schools Can Be Teach Respect and Responsibility). NewYork: Bantam Book.
Morais, D.B. dan Ogden, A.C. 2011. Initial Development and Validation of The Global Citizenship Scale, dalam Journal of Studies in International Education, 15 (5), hlm. 445-446.
Murdiono, M. (2014). Pendidikan Kewarganegaraan untuk Membangun Wawasan Global Warga Negara Muda. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3), 349-357.
Murdiono, M. (2018). Pendidikan Kewarganegaraan Global: Membangun Kompetensi Global Warga Negara Muda. Yogyakarta: UNY Press.
Murdiono, M., Suharno, & Wuryandani, W. (2020). Global Citizenship Values in the Student’s Book of Pancasila and Civic Education. Advance in Social Science, Education and Humanities Research, 401(1), 169-175.
Parker, W.C., Ninomiya, A., dan Cogan, J. 1999. “Educating World Citizens: Toward Multinational Curriculum Development”, dalam American Educational Research Journal, 36 (2), hlm. 117-145.
Rasmikayati, E. & Djuwendah, E. (2015). Dampak Perubahan Iklim terhadap Perilaku dan Pendapatan Petani (The Impact of Climate Change to Farmers’ Behavior and Revenue). Jurnal Manusia Dan Lingkungan, 22(3), 372-379.
Sapriya. 2007. Perspektif Pemikiran Pakar Tentang Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Pembangunan Karakter Bangsa. Disertasi Prodi IPS Sekolah Pascasarjana UPI. Bandung : tidak diterbitkan
Soemantri, M. Numan. 2001. Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya
Syukri. (2019). Upaya Penyelesaian Konflik Politik di Indonesia. Jurnal Al-Harakah, 2(2), 33-46
Tilaar, H.A.R. (2002). Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia. Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Titus, C. 1999. Civic Education untuk Pemahaman Global, dalam Branson, M.S. dkk. (eds.), Belajar Civic Education Dari Amerika, alih bahasa Syafruddin, M.Y. Alimi, & M. N. Khoiron. Yogyakarta: LKIS dan The Asia Foundation (TAF).
Undang-Undang Republik Indonesia No.20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Wilson, David N. 2008. The Future of Comparative and International Education in Globalised World. E-mail: [email protected]
Winataputra, U.S. (2006). “Konsep dan Strategi Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah : Tinjauan Psiko-Pedagogis”. Makalah Seminar Pendidikan dan Pembudayaan Nilai-Nilai Dasar Pancasila. Jakarta, 8 Juni 2006.
Winataputra, U.S. (2006). “Konsep dan Strategi Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah : Tinjauan Psiko-Pedagogis”. Makalah Seminar Pendidikan dan Pembudayaan Nilai-Nilai Dasar Pancasila. Jakarta, 8 Juni 2006.
Winataputra.(2001). Jati diri Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Wahana Sistemik Pendidikan Demokrasi. Ringkasan Desertasi Doktor pada FPS UPI Bandung : tidak diterbitkan.
Copyright (c) 2023 Anif Istianah, Kokom Komalasari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Asanka: Journal of Social Science and Education allow the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions, also the owner of the commercial rights to the article is the author.