Model of Civic Education as Moral Education
Abstract
References
Althof, W., & Berkowitz, M. W. (2006). Moral education and character education: Their relationship and roles in citizenship education. Journal of Moral Education, 35(4), 495–518. https://doi.org/10.1080/03057240601012204.
Aryani, A.T.D. 2010. ”Pengaruh Nilai Personal terhadap Sikap Akuntabilitas Sosial dan Lingkungan”. (tesis). Semarang: Universitas Diponegoro.
Budiningsih, Asri. C. (2004). Pembelajaran Moral Berpijak pada Karakteristik Siswa dan Budayanya. Jakarta: Rineka Cipta.
Depdiknas. (2006). Standar Isi Mata Pelajaran PKn. Jakarta: Depdiknas.
Davies, I., Gorard, S., & McGuinn, N. (2005). Citizenship education and character education: similarities and contrasts. British Journal of Educational Studies, 53(3), 341–358. http://www.jstor.org/stable/3699247.
Fadlurrohim, I., Husein, A., Yulia, L., Wibowo, H., & Raharjo, S. T. (2020). Memahami Perkembangan Anak Generasi Alfa Di Era Industri 4.0. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(2), 178. Https://Doi.Org/10.24198/Focus.V2i2.26235.
Hardoko, et al. (2014). Pengembangan Bahan Ajar PKN Berbasis Karakter dengan Menggunakan Model Pendidikan Moral Pada Siswa SMP di Kota Samarinda. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran. 21(1), 92-99.
Hogan, R. (1973). Moral conduct and moral character: A psychological perspective. Psychological Bulletin, 79(4), 217–232. https://doi.org/10.1037/h0033956.
Januarti, I., & Faisal. (2010). Pengaruh Moral Reasoning Dan Skeptisisme Profesional Auditor Pemerintah Terhadap Kualitas Audit Laporan Keuangan Pemerintah Daerah. Simposiun Nasional Akutansi XIII Purwokerto. Universitas Diponegoro.
Kuncahyono, Suwandayani, B. I, Muzakki, A. (2020). Aplikasi E-Test “That Quiz” Sebagai Digitalisasi Pembelajaran Abad 21 Di Sekolah Indonesia Bangkok. Lectura : Jurnal Pendidikan, 11(2), 153-166.
Lickona, T. (1992). Educating for character how our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books.
Mala, et al. (2020). ICT to Vocational Education National Curriculum Implementation in Indonesia: Requirements, Challenges, and Opportunities. International Journal of Management and Humanities (IJMH). 4(6), 69-72. DOI:10.35940/ijmh.F0608.024620.
Malik, I. A. (2019). Model Rational Building Lengkap. https://www.pengetahuanku13.net/2019/06/model-rational-building-lengkap.html. Diakses 3 November 2023.
Mukiyat, H. M. (2015). Model – Model Pembelajaran Moral dalam PKn : Salah Satu Wahana Untuk Mengembangkan Karakter Bangsa. Jurnal Likithapradnya. 17(1). 109-128.
Munir. (2017). Pembelajaran Digital. CV Alfabeta.
Nurul, Z. (2008). Pendidikan Moral & Budi Pekerti dalam perspektif perubahan: Menggagas Platform Pendidikan Budi Pekerti secara Kontekstual dan Futuristik. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurul, Z. (2015). Pendidikan Moral dan Budi Pekerti. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurfaisah, A. P. (2017). Model Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Nilai Moral Di Sekolah Dasar. Jurnal Publikasi Pendidikan. 7(2), 102-107. http://ojs.unm.ac.id/index.php/pubpend.
Rahman, A. A. (2010). Teori Perkembangan Moral dan Model Pendidikan Moral. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi. 3(1). 37-44.
Rifa, H. M., dkk. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 Sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan. 12(1), 29-40. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813.
Sapriya. (2001). Analisis Signifikasi “Content” PKn Persekolahan dalam Menghadapi Tuntutan Era Demokrasi dan Penegakan Hak Asasi Manusia. Jurnal Civicus (1) 57-72. Bandung. Jurusan PMPKN. UPI.
Sjarkawi. (2014). Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta: Bumi Askara.
Somantri, M. N. (2001). Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: PT Remaja Posdakarya.
Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927.
Transparency Internasional. (2023). Indeks Persepsi Korupsi Indonesia 2022. https://ti.or.id/indeks-persepsi-korupsi-indonesia-2022-mengalami-penurunan-terburuk-sepanjang-sejarah-reformasi/. Diakses 03 November 2023.
Thomas, D. V. H. (1994). Moral Education. Grand Valley State University. Masters Theses. 173. http://scholarworks.gvsu.edu/theses/173.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi.
UNDP. 2022. Human Development Report 2021/2022. United Nations Development Programme 1 UN Plaza, New York, NY 10017 USA Hal. 1-30. https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021-22pdf_1.pdf. Diakses 03 November 2023.
Zuchdi, D. (2010). Humanisasi Pendidikan: Menemukan Kembali Pendidikan Yang Manusiawi. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Winataputra, S. U. (2008). Pembelajaran PKn di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Copyright (c) 2024 Ryan Prayogi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Asanka: Journal of Social Science and Education allow the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions, also the owner of the commercial rights to the article is the author.