Factors Influencing Students’ Interest in Becoming Baznas Amil
DOI:
https://doi.org/10.21154/elbarka.v7i2.10232Keywords:
Labor Market, Social Influence, Amil Zakat, Motivation, Religiosity, Career InterestAbstract
This study aims to examine the factors influencing students’ interest in becoming BAZNAS Amil among the students of the Faculty of Islamic Economics and Business at IAIN Kudus. The sample consisted of 100 students selected using a purposive sampling technique. Data analysis was conducted using multiple linear regression analysis with SPSS software version 26. The results show that, partially, labor market opportunities, social influence, and income have a positive and significant effect on the interest of students in the Faculty of Islamic Economics and Business at IAIN Kudus to become BAZNAS Amil. Conversely, motivation and religiosity do not have a significant partial effect on students’ interest. Simultaneously, labor market opportunities, social influence, income, motivation, and religiosity positively and significantly influence students’ interest in becoming BAZNAS Amil. This research contributes to zakat management by identifying factors that can enhance the interest of young generations, particularly students, in contributing as zakat administrators (Amil). The findings are expected to serve as a reference for BAZNAS in designing more effective recruitment strategies that align with the needs of the younger generation.
References
Aisyaha, N., & Windasari, I. (2024). Peran Motivasi Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Menjadi Akuntan. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis (JEBS), 4(6), 1594–1599.
Alfitrah, R., Nurlina, & Salman, M. (2021). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Muzakki Membayar Zakat Di Badan Baitul Mal Kota Langsa. Jurnal Samudra Ekonomika, 5(2), 187–196.
Almasri, A. Z., Batubara, M., Nasution, J., & Nasution, M. I. (2023). The Future of Amil Professionalization in Indonesia: Exploring Student Intention. Islam Realitas: Journal of Islamic and Social Studies, 9(2), 185–196.
Amelia, N., Rahmawati, R., Lismawati, L., & Khairi, R. (2023). Urgensi Ziswaf Dalam Pengembangan Perekonomian Di Indonesia. Sharing: Journal of Islamic Economics, Management and Business, 2(2), 157–168. https://doi.org/10.31004/sharing.v2i2.23408
Arianti, F., & Maharani, N. K. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Pemilihan Karir sebagai Akuntan Publik. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 4631–4641. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i7.1817
Bambang Suriadi, & Andri Soemitra. (2022). nalisis Pengaruh Literasi, Motivasi, Persepsi, dan Pendapatan Terhadap Minat Mahasiswa Menggunakan Produk Reksadana Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 2059–2067.
Batin, M. H., Habibi, M., & Gustiana, I. S. (2022). Indeks Literasi Zakat Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Zakat Dan Wakaf. A Research Journal On Management Of Zakat And Waqf P-, 2(2), 103–118.
Dewi, I. G. A. A. O., & Yasa, K. D. (2020). Motivasi, Gender, Self Efficacy dan Pertimbangan Pasar Kerja Terhadap Minat Mahasiswa untuk Mengikuti Ujian CPA Test Center. Jurnal Ilmiah Akuntansi & Bisnis, 5(1), 103–115.
Dippa, F. A. T., Mendra, N. P. Y., & Bhegawati, D. A. S. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi untuk Berkarir menjadi Akuntan Publik (studi kasus pada universitas mahasarawasti denpasar). Jurnal Kharisma, 2(1), 113–124.
Faiz, S., Askandar, N. S., & Malikah, A. (2024). Pengaruh Pendapatan Yang Diharapkan, Role Model, dan Self Efficacy Terhadap Minat Berkarir Akuntan Publik (Studi kasus Mahasiswa Akuntansi Universitas Islam Malang yang Sudah Menempuh Mata Kuliah Audit). Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 13(01), 365–373.
Fajarsari, H. (2020). Pengaruh Motivasi dan Persepsi Terhadap Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAK) di Kota Semarang. Pamator Journal, 13(1), 30–43. https://doi.org/10.21107/pamator.v13i1.7001
Fauzi, A., & Murniawaty, I. (2020). Pengaruh Religiusitas dan Literasi Keuangan Syariah Mahasiswa terhadap Minat Menjadi Nasabah di Bank Syariah. EEAJ Economic Education Analysis Journal, 9(2), 473–486. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i2.39541
Fiorentina, Y., Desitama Anggraini, L., & Sari, R. (2024). Pengaruh Pertimbangan Pasar Kerja, Gender Dan Gaji Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Berkarir Menjadi Akuntan Publik. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomi, 9(1), 105–118. https://doi.org/10.29407/jae.v9i1.22212
Fitriana, D., & Yanti, H. B. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Dalam Pemilihan Karir Menjadi Seorang Akuntan Publik. EBID:Ekonomi Bisnis Digital, 1(1), 39–48. https://doi.org/10.37365/ebid.v1i1.174
Fitriyah, N. (2022). Analisis Implementasi Good Amil Governance berdasarkan Zakat Core Principle di Badan Amil Zakat Nasional. AKUNESA: Jurnal Akuntansi Unesa, 11(1), 69–77. https://journal.unesa.ac.id/index.php/akunesa69
Ghozali, I. (2017). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Badan Penerbit UNDIP.
Handayani, M., & Rianto, M. R. (2021). Pengaruh Financial Knowledge, Pendapatan dan Social influence terhadap Minat Menggunakan Aplikasi Pembayaran Digital pada Generasi Milenial Islam di Kota Bekas. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(3), 1858–1865.
Hasanah, M., Suswandi, P. E., & Yunitasari, D. (2019). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Minat Tenaga Kerja Wanita Bekerja di PTPN X Unit Industri Bobbin Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 6(1), 57. https://doi.org/10.19184/ejeba.v6i1.11077
Iswanaji, C., Nafi’ Hasbi, M. Z., Salekhah, F., & Amin, M. (2021). Implementasi Analitycal Networking Process (Anp) Distribusi Zakat Terhadap Pembangunan Ekonomi Masyarakat Berkelanjutan (Study Kasus Lembaga Baznas Kabupaten Jember Jawa Timur). Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(1), 195–208. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(1).6681
Kusumaningtyas, E. A., Asegaf, M. M., & Dikuraisyin, B. (2021). Human Capital Sebagai Strategi Pengembangan Sumber Daya Profesional Di Lembaga Zakat Nurul Hayat. Filantropi: Jurnal Manajemen Zakat Dan Wakaf, 2(2), 155–174.
Maraliza, H., Mu’in, F., & Febriati, N. (2024). Productive Zakat Scholarship of National Amil Zakat Agency of Bandar Lampung City in Improving Human Resources. Nizham Jurnal Studi Keislaman, 12(01), 11–27.
Nurfuadi, W., Harahap, M. I., & K, K. (2024). Pengaruh Pengetahuan Perbankan Syariah Dan Religiusitas Terhadap Minat Mahasiswa Perbankan Syariah Untuk Memilih Bekerja Di Perbankan Syariah: Studi Pada Mahasiswa Perbankan Syariah Uinsu Angkatan 2018. Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(3), 766–778.
Rahayu, A. A., Erawati, T., & Primastiwi, A. (2021). Pengaruh Motivasi Pengetahuan Perpajakan, Motivasi Karir, Motivasi Kualitas, Motivasi Sosial, Dan Motivasi Ekonomi Terhadap Minat Mahasiswa Mengikuti Program Brevet Pajak. Amnesty: Jurnal Riset Perpajakan, 4(2), 240–264. https://doi.org/10.26618/jrp.v4i2.6324
Rialdy, N., Sari, M., & Pohan, M. (2022). Model Pengukuran Motivasi dan Minat Karir Mahasiswa Akuntansi Sebagai Konsultan Pajak: Studi pada Perguruan Swasta di Kota Medan. Owner, 6(2), 1519–1528. https://doi.org/10.33395/owner.v6i2.779
Rianto, M. R., & Yoganingsih, T. (2020). Pengaruh Religiusitas, Pengaruh Sosial Dan Dukungan Pemerintah Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah Mandiri - Bekasi. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Manajemen, 16(2), 76–83. https://doi.org/10.31599/jiam.v16i2.405
Rofikah, S. (2022). Pengaruh Pertimbangan Pasar Kerja, Penghargaan Finansial, Dan Nilai Intrinsik Pekerjaan Terhadap Minat Pemilihan Karier Sebagai Akuntan Publik (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Wiraraja Madura). Journal of Accounting and Financial Issue (JAFIS), 3(1), 50–70. https://doi.org/10.24929/jafis.v3i1.2042
Safrirullah, Furqani, H., & Sari, N. (2024). Implementasi PSAK No . 109 Pada Organisasi Pengelolaan Zakat dan Perannya dalam Meningkatkan Akuntanbilitas dan Transparansi Pada Baitul Mal Provinsi Aceh. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Sekretari, 9(109), 60–71.
Senjari, R. (2016). Pengaruh Motivasi, Lingkungan Kerja Dan Nilai Sosial Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Dalam Memilih Karir Sebagai Akuntan Publik. Jom Fekon, 3(1), 133–147.
Shavira, L., & Hidayatullah, M. S. (2024). Pengaruh religiusitas, peran lingkungan, dan pertimbangan pasar kerja terhadap minat mahasiswa berkarir di lembaga keuangan syariah. Jurnal Ekonomi Sakti, 13(1), 34–44.
Sila, M., Sukirman, A. S., & Triana, D. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Berkarier Di Lembaga Jasa Keuangan Syariah. Prosiding Seminar Hasil Penelitian (SNP2M), 2(1), hal 59-64. http://jurnal.poliupg.ac.id/index.php/snp2m/article/download/484/411
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi dan R&D. Alfabeta.
Sumarni, Y., & Mustika, E. (2021). Analisis Kompetensi Mahasiswa Menjadi Amil Zakat Profesional (Studi Pada Mahasiswa Prodi Manajemen Zakat dan Wakaf IAIN Bengkulu). ZAWA: Management of Zakat and Waqf Journal, 1(2), 10. https://doi.org/10.31958/zawa.v1i2.4636
Supriyadi, A. (2020). Kompetensi Amil Zakat: Studi Mahasiswa Manajemen Zakat dan Wakaf IAIN Tulungagung Menjelang Praktek Pengalaman Lapangan. El-Barka: Journal of Islamic Economics and Business, 3(1), 110–136. https://doi.org/10.21154/elbarka.v3i1.2019
Wardani, D. K., & Novianti, R. (2022). Pengaruh Persepsi Dan Pertimbangan Pasar Kerja Terhadap Minat Memilih Karir Konsultan Pajak. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 1(4), 625–644.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wafiroh Wati Viskadani Viska, Agung Slamet Sukardi Agung, Suparwi Parwi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
El-Barka: Journal of Islamic Economics and Business allow the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions, also the owner of the commercial rights to the article is the author.