Systematic Literature Review: Implementasi Media Pembelajaran Assemblr Edu untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.
Keywords:
Learning Media, Assemblr EDU, Learning OutcomesAbstract
This research is based on the importance of using innovative technology-based learning media to improve student learning outcomes, especially in facing the educational challenges of the Society 5.0 era. This study examines the effectiveness of implementing Assemblr Edu media in enhancing student learning outcomes across various academic levels. The method used is a Systematic Literature Review (SLR), analyzing 10 Sinta-indexed national journal articles published between 2021 and 2024. The results indicate that using Assemblr Edu effectively improves student learning outcomes, evidenced by increased average scores, completion percentages, and statistical significance. Its 3D visualizations and interactive features help reduce cognitive load and enhance understanding of abstract concepts, particularly in science subjects. In conclusion, Assemblr Edu is a universal and effective medium for various educational levels. This research recommends integrating Assemblr Edu with other models or media for optimal results. It suggests a need for in-depth identification of technical and non-technical obstacles in its implementation. This study provides an empirical foundation for developing technology-based learning strategies and innovative teaching practices in Indonesia.
ABSTRAK
Latar belakang penelitian ini didasari oleh pentingnya penggunaan media pembelajaran inovatif berbasis teknologi untuk meningkatkan hasil belajar siswa, terutama dalam menghadapi tantangan pendidikan di era Society 5.0. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji efektivitas penerapan media Assemblr Edu dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada berbagai jenjang pendidikan. Metode yang digunakan adalah Systematic Literature Review (SLR) dengan menganalisis 10 artikel jurnal nasional terindeks Sinta yang terbit antara tahun 2021–2024. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Assemblr Edu efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa, terbukti dari peningkatan nilai rata-rata, persentase ketuntasan, dan signifikansi statistik. Visualisasi 3D dan fitur interaktifnya mampu mengurangi beban kognitif dan meningkatkan pemahaman konsep abstrak, khususnya dalam mata pelajaran IPA. Kesimpulannya, Assemblr Edu merupakan media yang universal dan efektif untuk berbagai jenjang pendidikan. Penelitian ini merekomendasikan integrasi Assemblr Edu dengan model atau media lain untuk hasil yang lebih optimal, serta perlunya identifikasi mendalam terhadap kendala teknis dan non-teknis dalam implementasinya. Kontribusi penelitian ini memberikan landasan empiris bagi pengembangan strategi pembelajaran berbasis teknologi dan praktik pengajaran yang inovatif di Indonesia.
References
Adhim, S., & Yuliati, Y. (2021). Konflik Terbentuknya Negara Israel pada Tahun 1948-1973. ASANKA : Journal of Social Science and Education, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i1.2429
Agus, R. E. (2024). Fighting Egoism in Freedom of Religion and Belief (Case Study: Communities Around the Keraton Solo Hadiningrat). ASANKA : Journal of Social Science and Education, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.21154/asanka.v5i2.7172
Ahmad, Z., Ahmad, H., & Rahman, Z. A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Augmented Reality Berbantuan Assemblr Edu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 5 Kota Ternate. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Desember, 8(23), 514–521.https://doi.org/10.5281/zenodo.7421774
Alfikri, A. W. (2023). Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Peran Pendidikan Karakter Generasi Z dalam Menghadapi Tantangan di Era Society 5.0. http://pps.unnes.ac.id/pps2/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes
Angga, V. V., & Anggraini, J. (2020). Dinamika Menjelang Pendirian Partai Rakyat Demokratik di Masa Orde Baru. ASANKA : Journal of Social Science and Education, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.21154/asanka.v1i2.2198
Anwar, C. (2021). Strategi Pendidikan Anti Korupsi pada Jenjang Sekolah Dasar. ASANKA : Journal of Social Science and Education, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i2.2990
Chairudin, M., Yustianingsih, T., Aidah, Z., Sofian Hadi, M., & Studi Pendidikan Profesi Guru, P. (2023). Studi Literatur Pemanfaatan Aplikasi Assemblr Edu Sebagai Media Pembelajaran Matematika Jenjang SMP/MTS. Community Development Journal, 4(Juni). https://id.edu.assemblrworld.com/
Choirunnisa, Z. (2023). Penerapan Media Interaktif Berbatuan Asembler Edu, Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas IV SDIT Al Hikmah. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Derson, D., & Gunawan, I. G. D. (2021). Pentingnya Pendidikan Multikultur Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. JAPAM (Jurnal Pendidikan Agama), 1(1), 12. https://doi.org/10.25078/japam.v1i1.2317
Fadilah, A., Rizki Nurzakiyah, K., Atha Kanya, N. D., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran Sulis Putri Hidayat STAI DR. KHEZ Muttaqien Purwakarta. Journal of Student Research (JSR), 1(2).
Ginting, M., Parluhutan Tambunan, H., Iskandar Ps, W. V, Baru, K., Percut Sei Tuan, K., Deli Serdang, K., & Utara, S. (2023). PPengaruh Media Pembelajaran AR (Augmented Reality) Berbasis 3D Menggunakan Assemblr Edu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Tema 3 Sub Tema 1 Di SDN 065015 MEDAN. IJMS: Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science, 01(03), 132–139. https://jurnal.academiacenter.org/index.php/IJMS
Hanny Rawung, W., Katuuk, D., Viktory, R., & Lengkong, J. (2021). Kurikulum dan Tantangannya pada Abad 21. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 10, 29–34. https://doi.org/10.24036/jbmp.v10i1
Hayati, D. A. (2022). Penerapan Aplikasi Assembrl Edu Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa. DIDAKTIS 7:Proseding Seminar Nasional Pendidikan , 7(1), 633–651.
Iskandar, S., Sholihah Rosmana, P., Mutiara, E. A., Nisrina, A., Nadhirah, N. E., & Nengsih, N. W. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Assemblr EDU Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi ASEAN Kelas VI. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan., 20(3), 596–606. https://doi.org/10.53515/qodiri
L.P. F Armenty, R. S. R. Y. (2021). POptimalisasi Literasi Digital melalui Pendekatan STEM” 2021 Penerapan Media Assemblr Edu Berbasis Augmented Reality Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas VII SMPN 3 Makassar (Studi pada Materi Pokok Sistem Organisasi Kehidupan Makhluk Hidup).
Latifah, L., & Ritonga, I. (2020). Systematic Literature Review (SLR): Kompetensi Sumber Daya Insani Bagi Perkembangan Perbankan Syariah Di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 63. https://doi.org/10.31000/almaal.v2i1.2763
Lino Padang, F. A., Ramlawati, R., & Yunus, S. R. (2022). Media Assemblr Edu Berbasis Augmented Reality Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Sistem Organisasi Kehidupan Makhluk Hidup. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 6(1), 38–46. https://doi.org/10.33369/diklabio.6.1.38-46
Novelza, I. D., & Handican, R. (2023). Systematic literature review: apakah media pembelajaran mampu mempengaruhi hasil belajar matematika? March 2023 Journal of Mathematics Education and Application, 3(1). https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya
Rahayu, D. A. (2021). Implementasi Kurikulum Berbasis Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia Dalam Meningkatkan Civic Skill Mahasiswa. ASANKA : Journal of Social Science and Education, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i1.2519
Siregar, D. S., & Ananda, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Board Game Matematika Ular Tangga untuk Siswa Tunarungu. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1924–1935. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2340
Sugiarto, A. (2022). Penggunaan Media Augmented Reality Assemblr Edu. Madaris: Jurnal Guru Inovatif, 1–13.
Suhati, T., Hendrawan, B., Permana, R., Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., Muhammdiyah Tasikmalaya, U., Tasikmalaya, K., & Jawa Barat, P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran SOLCAR Berbantuan Assemblr Edu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Sistem Tata Surya Kelas VI Sekolah Dasar. Dalam JERUMI: Journal of Education, Religion, Humanities and Multidisciplinary E-ISSN (Vol. 1, Nomor 2).
Wahyu Lestari, D., Wanarti Rusimamto, P., Harimurti, R., & Agung, A. I. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbantuan Assemblr Edu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.
Wahyu Novianti, D., & Fitrotun Nisa, A. (2023). Pemanfaatan Media 3d Assemblr Studio Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas V SD.
Wulandari, D., & Indra Kurniawan, M. (2023). Pengaruh Model VCT (Value Clarification Technique) Berbantuan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 578–585. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf
Yanti, Y. R., Sari, E., Azzahra, M., & Semarang, U. N. (2023). Penerapan Metode Etnomatematika Pada Permainan Engklek Sebagai Media Pembelajaran Materi Bangun Datar Matematika Jenjang Sekolah Dasar. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika IV (Sandika IV (Vol. 4).
Zahra, F. F., & Dewi Purwati, P. (2024). IImplementasi Metode Mind Mapping Berbantuan Media Interaktif Assemblr Edu Pada Materi Sumber Daya Alam Kelas V.
Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M., & Buntins, K. (2020). Systematic Reviews in Educational Research.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Widya Galih Prayoga, Parji, Supri Wahyudi Utomo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).