Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Karakter Jujur dan Tanggung Jawab
DOI:
https://doi.org/10.21154/asanka.v2i2.3192Keywords:
Civic Education, Honest, ResponsibleAbstract
One of the impacts of globalization is the lack of optimal moral value not only among the people but also in the world of politics and education. This study aims to determine the implementation of civic education in shaping the honest character and responsibility of students. This research is a qualitative descriptive research. The subjects studied were school principals, civic teachers and students. This study uses data collection techniques in the form of observation, interviews and documentation. The results of the study indicate that the implementation of civic education in shaping the honest character and responsibilities of students included three aspects, namely planning, implementation and evaluation.References
Arismantoro. 2008. Character Building. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Aqib, Z. (2011). Pendidikan Karakter Membangun Perilaku Positif Anak Bangsa. Bandung: Yrama widya.
Andrianto, Tuhana Taufiq. 2011. Mengembangkan Karakter Sukses anak di Era Cyber. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Badrudin. 2014. Manajemen Peserta Didik. Jakarta: PT indeks.
Dharma Kesuma, Cepi Triatna dan Johar Permana. 2012. Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Dwiyatmi, Sri Harini,dkk. 2012. Pendidikan Kewarganegaraan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Dianti, Puspita. 2014. Integrasi Pendidikan Karakter dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa di SMA Unggul Negeri 4 Lahat. (http://ejournal.upi.edu/index.php/jpis/ article/view/2062) diakses 8 Agustus 2017. (Pukul 12.38 WIB).
Daroeso, Bambang. 1986. Dasar-dasar dan Konsep Pendidikan Moral Pancasila. Semarang: Aneka Ilmu.
Moleong, J. Lexy. 2011b. Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.
Mukodi dan Burhanuddin, A. 2014. Pendidikan Anti Korupsi. Yogyakarta: Aura Pustaka.
Mulyana, Rohmat. 2004. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.
Megawangi, Ratna. 2004. Pendidikan Karakter. Jakarta: BPMIGAS.
Novan Ardy, Wiyani. 2013. Membumikan Pendidikan Karakter di SD. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Prasetyo, Danang.. 2016. Pembinaan Karakter melalui Keteladanan Guru Pendidikan Kewarganegaraan di sekolah Islam Al Azhar Yogyakarta. (http://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/view/12052), diakses 5 Agustus 2017. (Pukul 15.35 WIB). Pusat Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Syarbaini, Syahrial. 2014. Pendidikan Kewarganegaraan untuk Perguruan Tinggi. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sapriya. 2005. Model Pengembangan Materi dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Suyadi. 2013. Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Senja , Ratu Aprilia. 2008. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Jakarta: Hak Cipta.
Supeni, S. & Saddhono, K. 2013. “Cognitive Behavior has Replaced the Javanese Traditional Values in Global Era”. Asian Journal of Management Sciences and Education, Vol. 2 No. 2, April 2013, pp. 156-162.
Tirtarahardja dan Sulo, 2000. Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Tillman, Diane. 2004. Living Values Activities for Children ages. Jakarta : PT Grasindo, anggota Ikapi.
Wahab & Sapriya. 2011. Teori dan Landasan Pendidikan Kewarganegaraan. Bandung: Alfabeta.