NGAJI ONLINE: Transformasi Ngaji Kitab di Media Sosial

  • Evi Fitriana Universitas PGRI Palangka Raya
  • Muhamad Khoiri Ridlwan UIN Sayyid Ali Rahmatullah
Abstract views: 866 , PDF downloads: 1251
Keywords: Ngaji Online, Social Change, Structural Functional

Abstract

Social change includes elements of both material and non-material culture. This emphasizes the great influence of material elements of culture on non-material elements. Technological developments cause cultural changes.The digital era has an impact on shifting interest in the search for Islamic knowledge from offline to online systems. Therefore, religious learning becomes easy and practical. The transfer of Islamic religious knowledge in “ngaji online" is not only from the teacher directly by coming to a majlis ta'lim, but can be done through social media. "Ngaji online " on social media must be equipped with controls for the content displayed. The new order that emerges from the activity of "ngaji online" forms a new habitus that adapts to the social conditions of the community. The paradigm of social change theory discusses changes in society and the processes that occur in these changes. The problem in the online Ngaji phenomenon leads to a social fact paradigm that is linked to functional structural theory.

References

Abidin, M. Z., & Wasito, W. (2019). Transinternalisasi Pendidikan Pondok Lirboyo Terhadap Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam di Masyarakat Sekitar. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(1), 94–103.

Agung, D. A. G. (2017). Pemahaman awal terhadap anatomi teori sosial dalam perspektif struktural fungsional dan struktural konflik. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 9(2), 162–170.

Al Anshori, M. Z. (2018). Komunikasi Islam dan Perubahan Sosial. TASÂMUH, 16(1), 75–96.

Ali, M. (2011). The internet, cyber-religion, and authority: the case of the Indonesian Liberal Islam Network. In Islam and Popular Culture in Indonesia and Malaysia (pp. 117–138). Routledge.

Alvin & Toffler, H. (2002). Menciptakan Peradaban Baru: Politik Gelombang Ketiga. Yogyakarta: Ikon Teralitera.

Ariani, N. I. (2014). Digitalisasi Pasar Tradisional: Perspektif Teori Perubahan Sosial. Jurnal Analisa Sosiologi, 3(April), 1–12.

Bashori, K. (2018). Pendidikan politik di era disrupsi. Sukma: Jurnal Pendidikan, 2(2), 287–310.

Belawati, T. (2019). Pembelajaran online. Jakarta, Universitas Terbuka.

Burdah, I. (2011). طريقة الترجمة الوظيفية المعجمية المعلقة تصور عام و البحث التاريخي عنها. Journal of Indonesian Islam, 5(2), 353–377.

Campbell, H. A. (2012). Digital religion: Understanding religious practice in new media worlds. Routledge.

Chairi, E. (2019). Pengembangan Metode Bandongan Dalam Kajian Kitab Kuning Di Pesantren Attarbiyah Guluk-Guluk Dalam Perspektif Muhammad Abid al-Jabiri. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 70–89.

Cipta, S. E., Mulayana, A., & Santoso, A. B. (2020). Modernisasi Pondok Pesantren At-Taqwa: Perubahan Pola Pendidikan Dari Tradisional Menuju Modern. Jurnal Pendidikan Riset Dan Konseptual, 4(2).

El Ishaq, R. (2013). Dakwah di tengah industrialisasi media. Jurnal Komunikasi Islam, 3(1).

Hakim, M. L. (2020). Manajemen Dakwah Pesantren Berbasis Daring: Studi pada Kanal Youtube AlamienTV. LENTERA, 4(2).

Hasan, N. (2018). Gagalnya Jihadisme di Kalangan Generasi Milenials. Dalam Noorhaidi Hasan, Dkk. Literatur Keisalaman Generasi Milenial Transmisi, Apropriasi, Dan Kontestasi. Yogyakarta: Suka Perss, 267–280.

Helland, C. (2005). Online religion as lived religion. Methodological issues in the study of religious participation on the internet. Online-Heidelberg Journal of Religions on the Internet.

Ismawati, E. (2012). Ilmu Sosial Budaya Dasar. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Leibo, J. (1995). Sosiologi Pedesaan Mencari Suatu Strategi Pembangunan Masyarakat Desa Berparadigma Ganda. Yogjakarta: Andi Offset.

Martono, N. (2012). Sosiologi Perubahan Sosial: Perspektif Klasik, Modern, Posmodern, dan Poskolonial (Sampel halaman). Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Mukhlis, A., Riziq, M., & Susanto, H. (2021). Peran Komunitas Sosial Keagamaan dalam Meningkatkan Religiusitas Remaja: Studi pada IPNU-IPPNU Ranting Capgawen Selatan, Kabupaten Pekalongan. KOMUNITAS, 12(1), 50–61.

Nugraha, D. A., & Sunartiningsih, A. (2021). Masjid Sebagai Ruang Literasi (Studi Kasus Masjid Jenderal Sudirman Colombo, Sleman, Yogyakarta). Kalimah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 19(1), 139–165.

Patoni, A. (2007). Peran Kiai Pesantren dalam Partai Politik. Pustaka Pelajar.

Poerwadarminta, W. J. S. (1976). Kamus Umum Bahasa Indonesia, Cet. V. Jakarta: Balai Pustaka.

Prasetya, A., Nurdin, M. F., & Gunawan, W. (2021). Perubahan Sosial Masyarakat dalam Perspektif Sosiologi Talcott Parsons di Era New Normal. SOSIETAS, 11(1), 929–939.

Putri, S. A. R. (2018). Wacana Islam Populer dan Kelahiran Ustaza Medsos di Ruang Publik Era Digital. Jurnal Komunikasi Dan Kajian Media, 2(1), 87–114.

Qudsy, S. Z., & Muzakky, A. H. (2021). Dinamika Ngaji Online Dalam Tagar Gus Baha: Studi Living Qur’an Di Media Sosial. POROS ONIM: Jurnal Sosial Keagamaan, 2(1), 1–19.

Rosana, E. (2011). Modernisasi dan Perubahan Sosial. Jurnal TAPIs.

Royani, A. (2018). Eksistensi Pendidikan pesantren dalam Arus perubahan. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 16(2), 375–392.

Samian, A. L. (2015). ICT and philosophy: Harnessing the socio-digital transformation. International Journal of the Malay World and Civilisation, 3(3), 107–112.

Adawiyyah, S. R. (2017). Manajemen Pembelajaran Kitab Kuning (Studi Kasus di Pondok Pesantren Al-Qur’an Asy-Syifa Cicalengka Bandung). UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Sirajuddin, M. (2014). Pengembangan Strategi Dakwah Melalui Media Internet (Peluang dan Tantangan). Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan Dan Penyuluhan Islam, 1(1).

Sudrajat, A. (2018). Pesantren sebagai Transformasi Pendidikan Islam di Indonesia. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 64–88.

Syawaludin, M. (2014). Alasan Talcott Parsons Tentang Pentingnya Pendidikan Kultur. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 7(2), 87–104.

Sztompka, P., Alimandan, & Santoso, T. B. (2004). Sosiologi perubahan sosial. Jakarta: Prenada Media.

Taufiqurrohman, M. (2019). Upaya Peningkatan Kualitas Bacaan Al-Qur’an santri Melalui Pembelajaran Kitab Hidayat Al-Shibyan Di Pondok Pesantren Darul Hikam Joresan Mlarak Ponorogo. IAIN Ponorogo.

Ummah, A. H. (2020). Dakwah Digital dan Generasi Milenial (Menelisik Strategi Dakwah Komunitas Arus Informasi Santri Nusantara). TASÂMUH, 18(1), 54–78.

PlumX Metrics

Published
2021-09-30
Section
Articles