Implementasi Project Based Learning dalam Membangun Keaktifan Mahasiswa
Abstract
ABSTRACT
This article is entitled Implementation of Project Based Learning in Building Student Activeness, the purpose of writing is to describe the project model in learning as an effort to build student activeness. Through a literature review, we examine Project Based Learning as a learning model so that students can have the ability to understand, read actively, be able to analyze, be able to think critically, and be able to find or create results from the material they have studied. Through Project Based Learning, students will be more active and can use higher level thinking skills, so that student activity can be directly formed well.
Artikel ini berjudul Implementasi Project Based Learning Dalam Membangun Keaktifan Mahasiswa, adapun tujuan penulisan adalah untuk mendeskripsikan model proyek dalam pembelajaran sebagai upaya membangun keaktifan mahasiswa. Melalui kajian pustaka dikaji tentang Project Based Learning sebagai model pembelajaran agar mahasiswa dapat memiliki kemampuan memahami, bersikap aktif, dapat menganalisis, dapat berpikir kritis, serta dapat menemukan atau menciptakan hasil dari materi yang telah dipelajari. Melalui Project Based Learning mahasiswa akan lebih aktif serta dapat menggunakan kemampaun berpikir tingkat tinggi, sehingga secara langsung keaktifan mahasiswa dapat terbentuk dengan baik.
References
Aldabbus, Shaban. (2018). ProjectBased Learning:Implementation & Challenges. International Journal of Education, Learning and Development. Volume. 6(3). 71-79.
Anggraini, Vebriyanti Dwi dan Amat Mukhadis, Muladi. (2013). Problem Based Learning, Motivasi Belajar, Kemampuan Awal, dan Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Ilmu Pendidikan, Volume. 19(2). 187-195.
Dewantara, Ki Hajar. 2013. Ki HajarDewantara; Pemikiran, Konsepsi, Keteladanan, Sikap Merdeka (Pendidikan). Yogyakarta: Penerbit Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa (UST-Press)
Hanoum, R. Nadia. (2014). Mengembangkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Mahasiswa Melalui Media Sosial. Edutech; Tahun 13. Vol.ume 1(3). 400-408.
Ihsan, Fuad. 2003. DasarDasar Kependidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Indriawati, Ani. Sri Mulyani Endang Susilowati, Kasmadi Imam Supardi. (2016). Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Bahan Ajar Berorientasi Sumberdaya Perairan Terhadap Karakter Peduli Lingkungan Dan Hasil Belajar Ipa. JPE (Journal of Primary Education). Volume 5(2). 88-96.
Irsyad, Taufik. (2020). Analisis Keaktifan Mahasiswa dalam Proses Pembelajaran Statistika Multivariat. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha,12(1), 89-96.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning). Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning). Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan
Kingston , Sally. (2018).Project Based Learning &Student Achievement: What Does the Research Tell Us. PBL Evidence Matters. Volume1(1). 1-11.
Mudyahardjo, Redja. 2001. PengantarPendidikan. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada
Muhlisin , Ahmad , Herawati Susilo, Mohamad Amin and Fatchur Rohman. (2016). Improving critical thinking skills of college studentsthrough RMS model for learning basic concepts in science. Asia-Pacific Forum on Science Learnin. g and Teaching, Volume 17(1). 1-24.
Sani, Ridwa Abdullah. 2019. Pembelajaran Berbasis HOTS(Higher Order Thinking Skills). Tangerang: Tira Smart
Sudarsana, I. K. (2016). Pemikiran tokoh pendidikan dalam buku lifelong learning: Policies, practices, and programs (Perspektif Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia). Jurnal Penjaminan Mutu, 2(2), 44–53.
Susilawati, evi. (2020). Upaya Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa Dalam Menganalisis Video Pembelajaran Melalui Strategi Pembelajaran Webinar. Jurnal Teknologi Pendidikan. 13(2), 145-154.
Wahyuni, Sri, Rr. Eko Susetyarini, Roimil Latifa. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi Umm Melalui Lesson Study. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran). Volume 1(2). 187-200.
Wahyuningtyas, Dyan dan Theodorus Wiyanto Wibowo. (2018). Implementasi Kolaborasi Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (TPS) Dengan Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas X Teknik Pemesinan SMK Negeri 3 Surabaya. JPTM. Volume 6(3). 108-114.
Wekesa , Noah Wafula and Raphael Odhiambo. (2016). Project Based Learning On Students’Performance In The Concept Of Classification Of Organisms Among SecondarySchools In Kenya. Kenya Journal of Education and Practice. Volume. 7 (16). 25-31.
Copyright (c) 2023 Septi Rotari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Asanka: Journal of Social Science and Education allow the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions, also the owner of the commercial rights to the article is the author.