Analysis of Customer Satisfaction Factors on Social Media Instagram Bank Syariah Indonesia

  • Merlinda Putri Eka Cahyani Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Maulida Nurhidayati Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Ni Putu Nanik Hendayanti Institut Teknologi dan Bisnis STIKOM Bali
  • Zaimudin Al Mahdi Mokan Istanbul Sabahattin Zaim University
Abstract views: 183 , PDF downloads: 203
Keywords: Information Quality, Complaint Handling, Promotion, Satisfaction

Abstract

Introduction: Bank Syariah Indonesia, through the official Instagram account @banksyariahindonesia always provides information regarding messages, advertisements, promotions, and services, but according to some customers, this is inaccurate and less effective. Therefore this study aims to analyze the influence of customer satisfaction factors on Instagram social media of Indonesian Islamic banks. Research Methods: This research method uses quantitative research methods. The population in this study were followers of Bank Syariah Indonesia's Instagram. The sample size was 100 respondents with a purposive sampling method. The data collection method used a questionnaire. The data was analyzed using SPSS 22 software. Results: The results showed that the quality of information, complaint handling, and promotion through social media Instagram affected customer satisfaction of Bank Syariah Bank Indonesia both partially and simultaneously. Conclusion: This study concludes that for the quality of information, complaint handling, and promotion if it increases, it will also increase the satisfaction of Bank Syariah Indonesia customers.

References

Awaliyah, A., Permatasari, D., & Widodo, S. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan, Harga, dan Promosi melalui Instagram terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi kasus PT. XYZ Wilayah Pemasaran Purwakarta). Conference Series Journal, Vol 1(2), 9.

Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Efendi, N., & Lubis, T. W. H. (2022). Analisis Pengaruh Citra Merek, Promosi serta Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen Ritel. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, Vol 12(1), 21.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hermawan, A. (2013). Promosi dalam Prioritas Kegiatan Pemasaran. Jakarta: PT. Buku Seru.

Hisanuddin, I. I. (2022). Pengaruh Costumer Experience dan Penanganan Keluhan Terhadap Kepuasan Konsumen Kapal KFC Jetliner di Pelabuhan Murhum Baubau. Jurnal Ilmiah Bongaya, Vol 6(1), 90.

Husein, U. (2005). Studi kelayakan bisnis. Jakarta(ID): PT. Gramedia Pustaka Utama.

Irawan, A., & Wijaksana, T. I. (2020). Pengaruh kualitas informasi, kualitas sistem, kualitas layanan dan kepuasan pengguna pada aplikasi Elevenia. Business Journal, vol 7(2), 3848.

Juni Priansa, D. (2017). Perilaku Konsumen dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Bandung: ALFABETA.

Kharismawani, S. (2020). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, Kualitas Layanan Dan Keamanan Dan Kerahasiaan data terhadap Kepuasan Nasabah Pengguna Layanan Internet Banking. Skripsi Thesis.

Machali, I. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Nurcahyo, A., & Solekah, N. A. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Penanganan Komplain dan Kualitas Produk Terhadapkepuasan nasabah studi pada koperasi syariah Murni Amanah sejahtera Malang. Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 7(4), 1421.

Putri, D., & Yosepha, S. Y. (2023). Pengaruh Promosi Instagram dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Restoran Cepat Saji Burger King di Jatiasih. Jurnal Ilmiah M Progress, Vol 13(1), 19.

Ramadhani, D. D. (2021). Pengaruh Kepercayaan Dan Penanganan Keluhan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Pembelian Online di Tokopedia (Studi Pada Masyarakat Di Kota Pekanbaru). Skripsi Thesis.

Sajidah, R. S., & Aulia, P. (2021). Pengaruh E-Service Quality Dan Promosi Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Layanan Grabfood. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan, Vol 6(2), 190.

Suharno, B. (2004). Bisnis Sambilan Langkah Awal Menjadi Enterpreneur Sukses. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Sunyoto, s. (2011). Praktik SPSS. Yogyakarta: Nuha Medika.

Sutabri, T. (2012). Konsep Sistem Informasi. Yogyakarta: Andi Offset.

Tanzeh, A. (2011). Metodologi Penelitian Praktis. Yogyakarta: Teras.

Tjiptono, F. (2007). Strategi Pemasaran (Edisi ke dua). Yogyakarta: Andi Offset.

Tjiptono, F., & Chandra, G. (2005). Service, Quality, and Satisfaction. Malang: Bayu Media.

Tsani, N. A. (2019). Pengaruh Kualitas Layanan, Penanganan Keluhan dan Citra Merek terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Kasus pada BNI Syariah Kantor Cabang Kusumanegara Yogyakarta). Skripsi Thesis.

Vicramaditya, P. B. (2021). Pengaruh kualitas layanan elektronik, kualitas informasi dan persepsi nilai terhadap loyalitas pelanggan melalui kepuasan pelanggan ojek online. Journal of Business and Banking, Vol 10(2), 325.

W. H, D., & E. R, M. (2003). The DeLone and McLean model of information systems success: A ten-year update. Journal of Management Information Systems, 19(4), 9.

Wahrudy, A. (2020). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pengguna Aplikasi Zoom Meeting dimasa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Skripsi Thesis, 74.

Willianti, C., & Oktavianti, R. (2019). Pengaruh Motif Penggunaan Media Sosial Instagram terhadap Kepuasan Konsumen Cassandra Willianti, Roswita Oktavianti. Jurnal Prologia, 3(1), 47.

Yunita, & Abdullah, R. (2022). Pengaruh Kualitas Informasi, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Kantor Konsultan Pajak Lys. Jurnal Ekonomi & Bisnis, Vol 11(4), 772.

PlumX Metrics

Published
2023-05-25
Section
Articles