Investigating Motivational Factors: Riba Avoidance, Religiosity, Reputation, Social Environment, and Sharia Bank Product Adoption

  • Nurlaily Fauziah Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Muhtadin Amri Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
Abstract views: 138 , PDF downloads: 148
Keywords: motivation to avoid riba, religiosity, reputation, social environment and decisions, Islamic banking

Abstract

Introduction: This study aims to examine and analyze the influence of the motivation to avoid riba, religiosity, reputation and social environment of Al-Islam Islamic Boarding School alumni Joresan Mlarak Ponorogo on the decision to use Islamic banking products. Research Methods: This study used a quantitative approach with data collection techniques using questionnaires to 97 respondents. The sampling technique used snowball sampling and data analysis techniques using multiple linear regression. Results: The results indicates that the motivation to avoid riba, religiosity, reputation and social environment have an effect on the decision to use Islamic bank products. Conclusion: This   findings highlights the importance of Islamic Banking to considering the motivation to avoid riba, religiosity, reputation and social environment by individuals to make decisions regarding their banking choices.

References

Ancok, D., & Suroso, F. N. (2008). Psikologi Islam: Solusi Islam dan Problem-Problem Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Annajah, U., & Falah, N. (2016). Pengaruh Lingkungan Sosial terhadap Motivasi Berorestasi Anak Panti Asuhan Nurul HAQ Yogyakarta. Jurnal Hisbah, 13(01), 104.

Ardiansyah, & Idayanti, R. (2021). Pengaruh Pengetahuan Keagamaan, Lingkungan Sosial dan Sumber Pendapatan Terhadap Keputusan Pembayaran Zakat Mal Dengan Komitmen Keagamaan Sebagai Variabel Intervening. Amal: Journal of Islamic Economic and Business (JIEB), 03(02), 116.

Fitriani, A. (2016). Peran Religiusitas dalam Meningkatkan Psychological Well Being. Jurnal Al-Adyan, 11(01).

Hartini, K., & Inggriani. (2020). Pengaruh Pendapatan dan Lingkungan Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Secara Taqsith. Al-Intaj : Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 6(1), 94. https://doi.org/10.29300/aij.v6i1.2861

Hidayat, A. (2023, Februari 8). Interview.

Husna, A. N. (2023, Februari 8). Interview.

Kholila, S. (2018). Pengaruh Motivasi Menghindari Riba dan Pengetahuan Produk Perbankan Syariah Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah di Bank Muamalat KC Surabaya-Mas Mansyur (Skripsi, Univeristas Islam Negeri Sunan Ampel, Surabaya).

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (13 Jilid 01). Jakarta: Erlangga.

Laily, B. N. (2023, Februari 12). Interview.

Maharani, S., & Masruroh, D. L. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah dalam Mengambil Simpanan Wadi’ah (Studi Pada BMT Hasanah Jabung Ponorogo). el Barka: Journal of Islamic Economics and Business, 01(02), 159.

Nopitasari, E. (2017). Pengaruh Lokasi, Produk, Reputasi, dan Pelayanan Terhadap Keputusan Mahasiswa IAIN Surakarta Menggunakan Bank Syariah (Skripsi, IAIN Surakarta, Surakarta).

Putri, A. (2023, Februari 9). Interview

Putri, S., Fasa, M. I., & Suharto. (2021). Pengaruh Produk, Pelayanan Dan Motivasi Menghindari Riba Terhadap Keputusan Mahasiswa Menjadi Nasabah Bank Syariah. El Mudhorib : Jurnal Kajian Ekonomi dan Perbankan Syariah, 2(1), 30–43. https://doi.org/10.53491/elmudhorib.v2i1.85

Rachmawati, A. (2020). Pengaruh Consumer Knowledge, Brand Image, Religiusitas, dan Lokasi Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Pada Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah, 5(1), 1. https://doi.org/10.37058/jes.v5i1.1502

Rahel, M., Rokhim, A., & Ahmadiono. (2022). Pengaruh Motivasi Menghindari Riba, Pengetahuan Produk, Brand Image dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah di BMT NU Area Bondowoso I Kabupaten Bondowoso. Indonesian Journal of Islamic Economic and Finance, 5(2), 1–15.

Rakhmat, J. (2003). Psikologi Agama. Jakarta: PT. Mizan Pustaka.

Saimo. (2022). Manajemen Pengambilan Keputusan dalam Organisasi. Jurnal Mitra Manajemen, 06(04), 221.

Santoso, I., & El Adawiyah, S. (2019). Branding Islam dan Religiusitas Individu Terhadap Keputusan Nasabah dalam Menggunakan Produk Bank Syariah. Baskara: Journal of Business and Entrepeneurship, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.24853/baskara.2.1.1-12

Setiawan, S., Sholikha, P. S., Rahayu, D., & Fitrianna, N. (2021). Strategi Pembiayaan Bankziska Terhadap Praktik Riba Pada Pelaku UMKM. Filantropi: Jurnal Manajemen Zakat dan Wakaf, 02(02), 115–116.

Simamora, V., & Celeste. (2017). Pengaruh Reputasi Perusahaan Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Kepercayaan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Konsumen Air Minum Dalam Kemasan Galon Merek AQUA di Kecamatan Tanjung Priok Jakarta Utara). Jurnal Akuntansi Manajerial, 2(2), 33.

Subhan, M. (2006). Analisis Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Reputasi Suatu Perusahaan (Studi Kasus Pada Pelanggan Sosial PT Askes (Persero) Cabang Pati) (Tesis, Universitas Diponegoro, Semarang).

Sudaryono. (2016). Manajemen Pemasaran Teori & Implementasi, Edisi 1. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumarwan. (2011). Perilaku Konsumen Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Susanto, N. H., & Lestari, C. (2018). Problematika Pendidikan Islam di Indonesia: Eksplorasi Teori Motivasi Abraham Maslow dan David McClelland. Edukasia Islamika, Volume 03(02), 186.

Swastha, Basu, & Handoko. (2014). Manajemen Pemasaran-Analisis Perilaku Konsumen. Yogyakarta: BPFE.

Tamara, R. M. (2016). Peranan Lingkungan Sosial Terhadap Pembentukan Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik di SMA Negeri Kabupaten Cianjur. Jurnal Pendidikan Geografi, XVI(01), 45.

Umiyati, & Syaima, N. (2018). Merek, Reputasi, Kualitas Pelayanan, dan Lokasi Terhadap Proses Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Tabungan di Bank Jabar Syariah KCP Ciputat. Jurnal Liquidity, 7(2), 108–110.

Warta, W. (2017). Manajemen Reputasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Zuhirsyan, M., & Nurlinda. (2018). Pengaruh Religiusitas dan Persepsi Nasabah terhadap Keputusan Memilih Bank Syariah. Al-Amwal : Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syari’ah, 10(1), 48. https://doi.org/10.24235/amwal.v10i1.2812.

PlumX Metrics

Published
2023-06-30
Section
Articles