The Role of Millenial Knowledge in The Application of Halal Lifestyle

  • Dwi Vita Lestari Soehardi STAIN Sultan Abdurrahman Kepulauan Riau
Abstract views: 328 , PDF downloads: 247
Keywords: halal lifestyle, knowledge, millennials, literacy, sharia economy

Abstract

This study aims to determine the knowledge of millennials in the concept and application of halal lifestyles. Lifestyle can be said to be a depiction of one's self through activities and interests in everyday life. As a Muslim, you are obliged to consume everything halal. This research uses qualitative methods with a literature review. The results of this study explain the role of the millennial generation, who knows the halal concept and will apply a halal lifestyle. This finding is expected to educate the millennial generation with sustainable Islamic economic literacy to realize an attitude of self-awareness to implement a halal lifestyle.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengetahuan generasi milenial dalam konsep dan penerapan gaya hidup halal. Gaya hidup dapat dikatakan sebagai penggambaran diri seseorang melalui aktivitas dan minat dalam kehidupan sehari-hari. Sebagai seorang muslim, wajib mengkonsumsi segala sesuatu yang halal. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan kajian pustaka. Hasil penelitian ini menjelaskan bahwa peran generasi milenial yang memiliki pengetahuan tentang konsep halal akan menerapkan gaya hidup halal. Temuan ini diharapkan dapat mengedukasi generasi milenial dengan literasi ekonomi syariah yang berkelanjutan, sehingga dapat mewujudkan sikap kesadaran diri untuk menerapkan gaya hidup halal.

Author Biography

Dwi Vita Lestari Soehardi, STAIN Sultan Abdurrahman Kepulauan Riau
Manajemen Bisnis Syariah

References

A. Wawan dan Dewi. 2010. Teori dan Pengukuran Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Manusia, Yogyakarta : Nuha Medika

Antonio, Muhammad Syafi’I (2001). Bank Syariah : Dari Teori ke Praktik. Jakarta : Gema Insani bekerja sama dengan Tazkia Cendekia.

Aziz, Y. A., & Vui, C. N. (2012). The Role of Halal Awareness and Halal Certification in Influencing non-Muslims' Purchase Intention. Paper presentedat the 3rd International Conference on Business and Economic Research, Indonesia.

Calvo-Porral, Cristina, Rogelio Pesqueira-Sanchez, And Andrés Faiña Medín. 2019. “A ClusteredBased Categorization Of Milenials In Their Technology Behavior.” International Journal Of Human-Computer Interaction 35, No. 3

Chapra, Umer, M. 2016. Islam and The Economic Challenge, United Kingdom: The Islamic Foundation and The International Institute of Islamic Thought.

Fatkhurohmah. (2015). Pengaruh Pemahaman Label Halal dan Faktor Sosial Terhadap Niat Membeli Produk Makanan Kemasan Berlabel Halal. Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Yogyakarta.

Hashim, C, Musa, R. (2014). Factors Influencing Attitude Towards Halal Cosmetic Among Young Adult Urban Muslim Women: A Focus Group Analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 120 (2014), pp 129-134

Kementerian Agama. RI. Al-Qur’an dan terjemahan. https://quran.kemenag.go.id

Kementerian Perencanaan Pembangunan Nasional/ Badan Perencanaan Pembangunan Nasional. 2018. Masterplan ekonomi syariah Indonesia 2019 – 2024. PT Zahir Syariah Indonesia Cetakan Pertama.

Kotler, Philip dan Gary Amstrong (2012). Principles of Marketing. Global Edition. Pearson Education.

Kreiner, Robert and Angelo Kinicki. 2007. Organizational behavior. 7th. Ed. P.cm. The McGraw-Hill.

Kusumadmo, E. 2013. Manajemen Strategik Pengetahuan. Yogyakarta : Cahaya Atma Pustaka

Lickona, Thomas. 2013. Mendidik untuk membentuk karakter : bagaimana sekolah dapat memberikan Pendidikan tentang sikap hormat dan bertanggung jawab. Ed.I Cet. 3. Jakarta : Bumi Aksara.

Maier, R. (2007). Knowledge Management Systems Information and Communication Technologies for Knowledge Management. In Springer (3rd ed.)

Priansa, Donni Juni (2017). Perilaku Konsumen dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Bandung : CV. Alfabeta

Purnama Sariati, Ning. “Lifestyle Generasi Milenial Dalam Kerangka Pasar Ekonomi Halal.” Istithmar: Jurnal Pengembangan Ekonomi Islam 3, No. 2 (2020).

Rajagukguk, T P, And K Sofianto. Peran Generasi Milenial Dalam Pengembangan Desa Wisata di Danau Toba. Journal Pendidikan Seni … 2, No. 4 (2020).

Said, M, Hassan, F, Musa, R, & Rahman. (2014). Assessing Consumers‟ Perception, Knowledge, and Religiosity on Malaysia‟s Halal Food Products. Procedia-Socialand Behavioral Sciences. 130 (2014), pp 120-128

Sukoso, et al. 2020. Ekosistem Industri Halal. Jakarta : Departemen Ekonomi dan Keuangan Syariah Bank Indonesia

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung : CV. Alfabeta.

Solomon, Michael R. 2011. Consumer Behavior, New Jersey : Upper Saddle River.

Yustisia, Natali. 2016. Teori Generasi. Perbanas Institute. http://dosen.perbanas.id/teori-generasi/

PlumX Metrics

Published
2022-12-01
Section
Articles