Sumber Daya Manusia (Fitrah, Akal, Qalb, dan Nafs) dalam Filsafat Pendidikan Islam

  • Muti'ah Fadillah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Maragustam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
Abstract views: 147 , PDF downloads: 346

Abstract

Human resources are an important aspect of exploring the philosophy of Islamic education. Human potential can be synthesized in the world of education, and its development leads to the realm of contemporary education. This makes human resources something that must be examined. To produce novelty in contemporary Islamic education. The data analysis technique uses a deductive descriptive method by examining various sources by synthesizing from general to specific. The results of this study are fitrah innate from birth in a holy manner, reason is a process of critical thinking power, qalb the last filter process of the thinking process in other words self-purity, nafs tendency to positive morals with proper and accurate control. Its development is through education, teaching, and ta'dib. While the relevance of human potential is to produce integrated scientific curriculum products.

References

Alim, A. (2014). Tafsir Pendidikan Islam. AMP Press.

Amin, M. (2018). Kedudukan Akal dalam Islam. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(01), 79–92. https://doi.org/10.26618/jtw.v3i01.1382

Ashshiddiqi, A. M. (2021). Telaah Filosofis Fitrah Manusia Dan Ilmu Pengetahuan Dalam Islam: Karakteristik, Hubungan Organik, Dan Implikasi Kependidikan. Ta Dib : Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 143–157. https://doi.org/10.29313/tjpi.v10i2.7895

Aziz, A. (2009). Filsafat Pendidikan Islam Sebuah Gagasan Membangun Pendidikan Islam. Teras.

Harisah, A. (2018). Filsafat Pendidikan Islam Prinsip dan Dasar Pengembangan. Deepublish.

Hatta, M. (2017). 293591-Konsep-Dan-Teori-Belajar-Dalam-Perspekti-Ebd40D0B. 1(3), 98–105.

Hilmi, M. (2020). Islamisasi Ilmu Pengetahuan: Pergulatan Pemikiran Cendekiawan Kontemporer. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(02), 251–269. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i02.268

Husni Hamim, A. (2021). Pengembangan Potensi Manusia Dalam Perspektif Pendidikan Islam. HAWARI : Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 2(1). https://doi.org/10.35706/hw.v2i1.5288

Iskandar Jaelani, D. (2015). Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia : Konsep dan Strategi Implementatif. Edukasi, 3(2), 290–314.

Junaidi Firman, A. (2017). Paradigma Hasan Langgulung Tentang Konsep Fitrah Dalam Pendidikan Islam. Journal Uhamka, 8(2), 123–143.

Maragustam. (2016). Filsafat Pendidikan Islam Menuju Pembentukan Karakter menghadapi Arus Global cet.2. Kurnia Kalam Semesta.

Munajat, N., & Achmad, A. A. (2018). Sumber Daya Manusia dan Kebijakan Profesional Pengembangan Guru Pendidikan Agama Islam di Departemen Agama Yogyakarta. 7(December).

Muvid, M. B. (2020). Studi Pemikiran Pendidikan Islam Kontemporer (K. Engkut (ed.)). Remaja Rosda Karya.

Nur’Aini, Sugiati, Dana, M. A., Wahyudi, & Ramadhani, S. (2020). At-Tarbiyah Sebagai Konsep Pendidikan Dalam Islam. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan, 6(1), 88–104.

NurJannah, N., & Suyadi, S. (2022). Akal dan Qalb dalam Perspektif Al Quran dan Neurosains. Manazhim, 4(1), 53–65. https://doi.org/10.36088/manazhim.v4i1.1617

Pransiska, T. (2017). Konsepsi Fitrah Manusia Dalam Perspektif Islam Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal Ilmiah Didaktika, 17(1), 1. https://doi.org/10.22373/jid.v17i1.1586

Rahman, M. S. R. (2014). Falsafah Insaniyah Dalam Pemikiran Pendidikan Islam. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 1(1). https://doi.org/10.19105/islamuna.v1i1.560

Rahmatiah, S. (2021). Konsep Manusia Menurut Islam. Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 2(1), 93–116.

Riyadi Ahmad Ali. (2010). Filsafat Pendidikan Islam (Gusmian Islah (ed.)). Teras.

Sahbana, M. D. R. (2022). Hakikat Sumber Daya (Fitrah, Akal, Qalb, dan Nafs) Manusia dalam Pendidikan Islam. Journal of Counseling, Education and Society, 3(1), 1. https://doi.org/10.29210/08jces155000

Septemiarti, I. (2023). Konsep Fitrah dalam Perspektif Al-Qur’an dan Pendidikan Islam. Edukasia : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 14(2). http://www.journal.walisongo.ac.id/index.php/ihya/article/view/1734

Suharto, T. (2014). Filsafat Pendidikan Islam Menguatkan Epistemologi Islam Dalam Pendidikan. Ar-Ruzz Media.

PlumX Metrics

Published
2024-06-21