Analisis Perbedaan Materi Pokok Pembelajaran Akidah pada Kurikulum 2013 dan Kurikulum Prototipe 2022
Abstract
The burden of each subject matter of faith in schools in the 2013 curriculum during the COVID-19 pandemic is very heavy because learning for each subject matter is forced to achieve four indicators of competency (spiritual attitudes, social attitudes, knowledge, and skills). This condition is one of the backgrounds for the implementation of the 2022 prototype curriculum starting in the 2022-2023 school year. This study aims to identify and analyze differences in faith’s subject matter in the 2013 curriculum and the 2022 prototype curriculum. This research is library research with the main data sources "2013 curriculum policy" and "2022 prototype curriculum policy". By using content analysis, it has been found that the subject matter of faith in the 2013 curriculum is formulated based on the basic competence based on twelve classes. While the creed material in the 2022 prototype curriculum is formulated based on learning achievement based on six phases. Based on these differences, the subject matter of the 2022 prototype curriculum emphasizes the achievement of essential materials in each phase. Thus, the 2022 prototype curriculum can recover the problem of the burden of each subject matter of faith in schools in the 2013 curriculum during the COVID-19 pandemic.
References
Aditomo, Anindito, ‘Keputusan Kepala Badan Penelitian Dan Pengembagan Dan Perbukuan Nomor 028/H/KU/2021 Tentang Capain Pembelajaran PAUD, SD, SMP, SMA, SDLB, SMPLB Dan SMALB Pada Program Sekolah Penggerak’ (Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembagan dan Perbukuan RI, 2021), pp. 1–818
Al-Fauza>n, S{a>lih bin Fauza>n bin Abdillah, ‘’Aqi>dah Al-Tauhi>d’, 2010, pp. 1–123
Alpin Hascan, Muhammad, and Tasman Hamami, ‘Identifikasi Kesulitan Guru PAI Kota Medan Dalam Implementasi Kurikulum 2013’, At-Tafkir, 14.2 (2021), 190–203 <https://doi.org/10.32505/at.v14i2.2456>
Aniqoh, ‘ِTeori Pendidikan Tauhid Pada Anak Usia Dini Dalam Lingkungan Keluarga’, Jurnal Kajian Pendidikan Islam Dan Studi Islam, 4.1 (2021), 71–85 <https://doi.org/https://doi.org/10.52484/al_ghazali.v4i1.231>
Baswedan, Anies, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti Dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013’, 2016, pp. 1–5
Effendy, Muhadjir, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 Tantang Kompetensi Inti Dan Kompentensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pend’ (Jakarta: Biiro Hukum dan Organisasi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2018), pp. 1–527
Karim, Pengulu Abdul, ‘Fungsi Akidah Dan Sebab-Sebab Penyimpangan Dalam Akidah’, Jurnal Pendidikan Islam Dan Teknologi Pendidikan, 7.1 (2017), 33–42 <https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30821/niz.v7i1.151>
Makarim, Nadiem Anwar, ‘Keputusan Menteri Pendididikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 371/M/2021 Tentang Program Sekolah Penggerak’, 2021, pp. 1–96
Nafisah, Jazilatun, ‘Internalisasi Nilai-Nilai Islam Dalam Budaya Sekolah’, Conference on Islamic Studies (CoIS ), 4.1 (2019), 356–70 <https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30659/cois.v0i0.8008>
Nawawi, Muhammad, Cabang Iman (Terj), 1996
Nuh, Mohammad, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 67 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikkulum Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah’, 2013, pp. 1–149
Nuh, Mohammd, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 69 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah’, 2013, pp. 1–253
Nuh, Muhammad, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 68 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah’, 2013, pp. 1–110
———, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 70 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan’, 2013, pp. 1–223
Palobo, Markus, and Yonarlianto Tembang, ‘Analisis Kesulitan Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di Kota Merauke’, Sebatik, 23.2 (2019), 307–16 <https://doi.org/10.46984/sebatik.v23i2.775>
Primanita Solihah Rosmana, Sofyan Iskandar, Fya Syaikha Fatimah, Rinanda Aprillionita, Shafina Alya Arfaiza, Wanda Hamidah, ‘Penerapan Kurikulum Prototipe Pada Masa Pendemi COVID-19’, Fondatia, 6.1 (2022), 62–75 <https://doi.org/https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i1.1706>
Rasyid, Aguswan, ‘Pendidikan Akidah Dalam Hadis Nabawi Sejak Balita Hingga Lansia’, Ensiklopedia of Journal PERANCANGAN, 2.3 (2020), 239–48 <https://doi.org/https://doi.org/10.33559/eoj.v2i3.531>
Rosmana, Primanita Sholihah, Sofyan Iskandar, Hilma Fauziah, Nadiyah Azzifah, and Weby Khamelia, ‘Kebebasan Dalam Kurikulum Prototype’, AS-SABIQUN, 4.1 (2022), 115–31 <https://doi.org/10.36088/assabiqun.v4i1.1683>
Sa’dullah A, Mujahadah A., ‘Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Qomi’ Al-Thugyan’, Jurnal Pendidikan Islam, 4 (2019), 97–102 <https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1577>
Sadewa, Mohamaad Aristo, ‘Meninjau Kurikulum Prototipe Melalui Pendekatan Integrasi-Interkoneksi Prof M Amin Abdullah’, Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4.1 (2022), 266–80 <https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i1.3560>
Saleh, sumantri M., ‘Tanggungjawab Pendidikan Iman Pada Anak Usia Dini’, Foramadiahi, 10.1 (2018), 82–89 <https://doi.org/http://dx.doi.org/10.46339/fora.v10i1.114>
Strauss, Barney G. Glaser and Anselm L., The Discovery of Grounded Theory Strategies for Qualitative Research (New Brunswick and London: Aldine Transaction, 1999)
Supangat, Mengenal Kurikulum Prototipe 2022 Bagi Sekolah Dan Guru. [Getting to Know the 2022 Prototype Curriculum for Schools and Teachers] (Depok: School Principal Academy, 2021)
Weber, Robert Philip, Basic Content Analysis (California: Sage Publications Thosand Oaks, 1985)
Zahrawati, Fawziah, and Andi Nur Ramadani, ‘Problematika Implementasi Kurikulum 2013 Terhadap Proses Pembelajaran Pada Masa Pandemik Covid-19’, Bidayatuna : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 04.01 (2021), 59–74 <https://www.ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/bidayatuna/article/view/901>
Zelika Putri, Elma Nurunisaa, Vina Defira Firman, Jasmine Nabila Indra Putri, Syafira Ruhli Addien Fattah, Ahmad Rusdi, ‘Mengatasi Problematika Penurunan Kualitas Akidah Dan Akhlak Pada Remaja’, Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4.1 (2021), 67–70 <https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30821/niz.v7i1.152>