THE IDEAL CURRICULUM OF ISLAMIC EDUCATION AS AN EDUCATIONAL BLUEPRINT: HOPE, CHALLENGE, AND UPDATE

Abstract views: 74 , PDF downloads: 83
Untitled (Bahasa Indonesia) downloads: 0
Keywords: Update, Curriculum, Islamic education

Abstract

Kurikulum pendidikan Islam ideal ialah yang fleksibel serta dinamis dan bisa menyelesaikan tantangan maupun problematika yang ada sekaligus mampu mengakomodir kebutuhan-kebutuhan manusia modern. Mempertimbangkan hal tersebut, maka perlu dirumuskan dan dikembangkan kurikulum pendidikan Islam yang ideal agar tujuan dari pendidikan Islam sendiri dapat tercapai. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah literature review dari berbagai pemikiran tokoh pendidikan Islam kontemporer. Hasil yang diperoleh ialah, pembaruan dalam pendidikan Islam tentunya masalah kurikulum yakni dengan peningkatan kualitas keimanan dan ketaqwaan kepada Alloh Swt, pemberian basic competencies ilmu-ilmu keislaman sebagai ciri khas pendidikan Islam, penyaluran bakat, minat dan kemampuan, pengembangan sumber daya manusia dan sumber daya bangsa di tengah-tengah kehidupan dunia. Juga dengan menghilangkan paham dikotomi dalam pendidikan Islam, mengadopsi keilmuan Barat dan tetap berorientasi sepenuhnya kepada pemurnian ajaran Islam (Al-Qur’an dan Hadits). [The ideal Islamic education curriculum is flexible and dynamic and can solve both challenges and challenges existing problems at the same time able to accommodate the needs of modern humans. Considering this, it is necessary to formulate and develop an ideal Islamic education curriculum so that the goals of Islamic education it self can be achieved. The method used in this study is a literature review of various thoughts from contemporary Islamic education figures. The results obtained are reforms in Islamic education, of course, curriculum issues , namely by increasing the quality of faith and devotion to Allah Swt, providing basic competencies of Islamic sciences as a characteristic of Islamic education, distribution of talents, interests, and abilities, development of human resources and national resources amid during in worldly life. Also by eliminating the notion of dichotomy in Islamic education, adopting Western scholarship, and remaining fully oriented towards the purification of Islamic teachings ( Al -Qur'an and Hadith).]

Author Biography

Afif Syaiful Mahmudin, Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
Author

References

Abizar, Nina Ramadhani Wulandari, Ibnu Irawan. An AnalysisOf Islamic Boarding School Strategy In Empowering The Economy Of The Society During Covid 19 Pandemic: A Study At Raudhatul Ulum Sakatiga Islamic Boarding School, South Sumatera. Kodifikasia: Jurnal Penelitian IslamVol 15, No 2 (2021)

Al-Attas, Naquib. Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2007.

Aminudin. Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Galia Indonesia. 2015.

Anwar, Khoirul. “Peran Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Madrasah.” Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam 1, no. 1 (2018).

Arif, Moh. “Prophetic Leadership In Forming The Religious Moderation Values In Islamic Education Institutions.” Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan 19, no. 2 (2021).

Arifin, H.M.Kapita Selekta Pendidikan Islam dan Umum.Jakarta: Bumi Aksara. 2001.

Arifin, Muzayyin. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: PT.Bumi Aksara. 2013.

Assegaf, Abd. Rachman. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Press. 2011.

Bakhtiar, Amsal. Filsafat Ilmu. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada. 2017.

Eka Putra Romadona. Methods of Art In Understanding Islam. Kodifikasia: Jurnal Penelitian IslamVol 16, No 1 (2022)

Kasmawati. “Penjaminan Dan Pengendalian Mutu Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Kreatif 1, no. 2 (2020).

Langgulung, Hasan. Asas-Asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna. 2008.

Mahmud, Marzuki. Manajemen Mutu Perguruan Tinggi. Jakarta: Rajawali Pers, 2012.

Mahmudin. Manajemen Mutu Terpadu Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Bogor: Universitas Ibnu Khaldun, 2018.

Muhaimin. Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2012.

Muhammad Nabhan Perdana, Rohmat. “History of Quality Management in Education.” Jurnal EduTech 7, no. 2 (2021).

Muhmidayeli. Filsafat Pendidikan. Bandung: Refika Aditama. 2011.

Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, Dan Implementasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2002.

Muslim, Abd. Qodir. Lorong. Malang: LKP2M. 2001

N, Fattah. Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2012.

Nasir, Ridlwan. Antologi Kajian Islam. Surabaya: IAIN Sunan Ampel Press. 2012.

Nasir, Ridlwan. Mencari Tipologi Format Pendidikan Islam Yang Ideal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2016.

Nasution. Asas-Asas Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara. 2004.

Nasution. Kurikulum dan Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara. 2009.

Nurul Khasanah, Maulida Nurhidayati. Developing religious values-based reading materials in intensive course for islamic higher education. Kodifikasia: Jurnal Penelitian IslamVol 15, No 1 (2021)

Qomar, Mujamil. Manajemen Pendidikan Islam. Jakarta: Erlangga, 2009.

Riduwan. Kepemimpinan Berbasis Nilai Dan Pengembangan Mutu Madrasah. Bandung: Alfabeta, 2021.

Semiawan, Conny R. Spirit Inovasi Dalam Filsafat Ilmu. Jakarta: PT.Indeks. 2012.

Setiawan, Jasa Ungguh. Epistemologi Pendidikan. Yogyakarta: Gajah Mada Press. 2008.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosda Karya. 2012.

Susanto. Persepsi Guru Tentang Islam Rahmatan Lil ‘Alamin Dan Dampaknya Terhadap Nasionalisme Pelajar. Kodifikasia: Jurnal Penelitian IslamVol 15, No 1 (2021)

Wiramiharja, Sutardjo. Pengantar Filsafat. Bandung: Refika Aditama. 2007.

Zuhairin. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara. 2007.

PlumX Metrics

Published
2022-12-26
Section
Articles