Pengaruh Pemikiran Ibnu Sahnun dalam Merealisasikan Pendidikan Karakter

Authors

  • Ilham Romadona Datuk Admiral State Islamic Institute of Bengkalis
  • Muhammad Haikal Saputra Institut Agama Islam Negeri Datuk Laksemana Bengkalis
  • Muhammad Abdul Aziz Al-Maghribi Datuk Admiral State Islamic Institute of Bengkalis
  • Wan Muhammad Fariq Datuk Admiral State Islamic Institute of Bengkalis

Abstract

This study aims to explore Ibn Sahnun's thoughts on the role of teachers in character education, especially those contained in his work Adab Al-Muallimin, and examine its relationship to character education in the modern era. We conducted this study using Literature Study, namely by observing and researching existing scientific works, such as journals, books and relevant articles. From the various data we collected, it can be explained that Ibn Sahnun emphasized the importance of teacher role models, a humanist approach, and instilling moral values ​​in the learning process. Teachers, according to Ibn Sahnun, do not only act as educators, teachers are role models, as moral guides, and facilitate the learning process to be more conducive. Ibn Sahnun's thoughts on character education are still relevant today, especially in facing the challenges of globalization and moral crisis. This study is expected to contribute to the development of holistic and meaningful moral education strategies for the next generation of the nation.

References

Mubarokah U.L.(2022). Pendidikan Karakter. Repository, Kudus-Jawa Tengah.

Pranada,dkk(2024). Pentingnya Pendidikan Karakter Sejak Dini untuk Menyelamatkan Generasi. Jurnal Imparta.

Ummi Kultsum,dkk(2022). Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam di era Revolusi Digital. Lirboyo, Surabaya-Indonesia.

Alamsyah, S. K. (2019). Pendidikan Karakter: Pengertian, Fungsi, Tujuan, dan Urgensinya. SMK Widya Nusantara.

Darsyah, S., & Septemiarti, I. (2023). Etika Dan Tanggung Jawab Pendidik Dalam Pendidikan Islam (Telaah Pemikiran Pendidikan Ibn Sahnun Dalam Kitab Âdâb Al-Mu‘allimîn). Journal of Education Research.

Fathuddin, A. U.(2010). Pemikiran Ibnu Sahnun Belajar Mengajar AL-Quran. STAIN Pekalongan

Kusdian, I., & Aziz, A. A. (2023). Sufistic Education in Adab Al-Mu’allimin: Eksplorasi Pemikiran Muḥammad Ibn Saḥnun.

Tabrani Z.A & Syahrizal(2022). Metode Mengajar Di Sekolah Dasar Islam Perspektif Ibnu Sahnun. Tarbawi, Serambi Mekkah Lhokseumawe.

Muali, C., & Sa’adah, H. (2019). Konsep Punishment Perspektif Ibnu Sahnun (analisis kitab Adab al Muallimin). Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman.

Murtopo, A. (2024). Peran Muhammad Ibnu Sahnun dalam Membangun Sistem Manajemen Pendidikan Berbasis Nilai Islam.

Bayu Retno,dkk(2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Sejak Dini Dalam Dunia Pendidikan. Srengseng Sawah, Kec.Jagaskara, Kota Jakarta Selatan, DKI Jakarta.

Musa, S. & Che Daud, B. (2024). Kompas pendidikan karakter menurut Ibnu Sahnun. Journal of Islamic, Social, Economics and Development

Pratama & Musthofa (2023). Konsep kepribadian guru menurut Ibnu Sahnun. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam.

Syar’i M.H (2015). Kegigihan Ibnu Sahnun Dalam Mengkaji Ibnu Agama. Muslim, Jakarta.

Mardiah,dkk (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Insan Pendidikan. UIN Raden Fatah Palembang, Sumatra Selatan.

Sari, A., & Yusuf, M. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Keteladanan Guru di Sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Karakter

Laili A.N (2020). Konsep Pendidikan Informal Perspektif Ibnu Sahnun (Telaah Kitab Adab Al-Muallimin. Lirboyo, Lamongan-Indonesia.

Syaifullah U.H,dkk(2024). Perbandingan Konsep pendidikan Akhlak Ibnu Miskawaih dan Ibnu Sahnun. Jurnal Reflektika, UIN Sultan Syarifkasim Riau-Indonesia.

Fitriani, N., & Hidayat, A. (2021). Urgensi Pendidikan Al-Qur’an Usia Dini dalam Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam

Wan Muhammad Fariq. (2023). Peran Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Anak Berdasarkan Surah Luqman Ayat 17-19; Perspektif Tafsir Al-Misbah. Al-Mau’izhoh, Jurnal Pendidikan Agama Islam.

Downloads

Published

2025-09-17