ALTRUISME GURU DALAM PERSPEKTIF ISLAM

Main Article Content

Farhad Muhammad
Abdul Muhid

Abstract

Abstract

Teacher Altruism in an Islamic Perspective. Altruism as an active attitude of a person to help others has a significant social impact, in Islam altruism is better known in its terms which is one of the basic attitudes of a Muslim, especially for teachers who are central figures in the education of future generations to become the better person should be one with altruism. This study aims to reveal the similarities and differences between altruism and itsar, and altruistic attitudes of teachers. The method in this study is a literature review, the source of the data is taken from literature and journals related to the research topic. The results of this study are altruism and itsar have similarities in the meaning of both which refer to individual actions that want good for others without getting reciprocity, along with indicators in the form of; attitude of giving, cooperation, donation, helping, honest, and generous, while the difference lies in the spiritual aspect in Itsar’s indicators, so that makes itsar more perfect than altruism. Mu'tsir teachers in Islam are teachers who prioritize the interests of students compared to the teacher himself, making indicators of altruism as the basis of their competence, by adding spiritual competence contained in itsar as a manifestation of faith and charity as a Muslim, and as an accountability answer before Allah SWT.

 

Abstrak

Altruisme Guru Dalam Perspektif Islam.Altruisme sebagai sikap aktif seseorang untuk membantu orang lain memiliki dampak sosial yang signifikan, dalam islam altruismelebih dikenal dalam term itsar yang merupakan salah satu sikap dasar seorang muslim, terlebih bagi Guru yang merupakan tokoh sentral dalam pendidikan generasi mendatang untuk menjadi pribadi yang lebih baik haruslah merupakan seorang dengan sikap altruisme. Penelitian ini bertujuan mengungkapkan persamaan dan perbedaan antara altruisme dan itsar, dan sikap-sikap altruisme guru. Metode dalam penelitian ini merupakan kajian pustaka, sumber datanya diambil dari literatur dan jurnal yang terkait dengan topik penelitian. Hasil penelitian ini adalah altruisme dan itsar memiliki persamaan dalam pengertian keduanya yang merujuk pada tindakan individu yang menghendaki kebaikan bagi orang lain tanpa mendapatkan timbal balik, berikut indikatornya yang berupa; sikap memberi, kerjasama, donasi, menolong, jujur, dan dermawan, sedangkan perbedaannya terletak pada keberadaan aspek spiritual dalam indikator yang dimiliki term Itsar, sehingga cakupan itsar bisa menjadi lebih sempurna dari altruisme. Guru yang mu’tsir dalam Islam merupakan guru yang lebih mengutamakan kepentingan peserta didik dibandingkan dengan diri guru itu sendiri, menjadikan indikator altruisme sebagai dasar kompetensi yang dimilikinya, dengan menambahkan kompetensi spiritual yang terdapat pada itsar sebagai perwujudan iman dan amalnya sebagai muslim, dan sebagai pertanggung jawabannya dihadapan Allah SWT.

Article Details

Section
Artikel

References

Abubakar, I, and S Bamualim, S. Filontropi Islam 7 Keadilan Social: Studi Tentang Potensi, Tradisi, Dan Pemanfaatan Filantropi Islam Di Indonesia. Jakarta: CSRC UIN Syarif Hidayatullah., 2006.
Arifin, Bambang Syamsul. Psikologi Sosial. Bandung: Pustaka Setia, 2015.
Asy’ari, Muhammad Hasyim. Adabul Alim Wal Muta’alim. Jombang: Maktabah Turots Islamy, 1925. https://ia800501.us.archive.org/19/items/AdabAlimMutaalim/Adab Alim Mutaalim.pdf.
Asy Syamali, A. H. As Sabaqah Al Islamiyah (Ringkasan Kuliah Aidh Al Qarni). Maktabah Syamilah., 2007.
Bagian Litbang Kurikulum KMI Gontor. Mukhtasar Ushul Fiqh Wal Qawa’id Fiqhiyyah. Ponorogo: Darussalam Press, n.d.
Bukhori, Muhammad bin Ismail Al. , Al-Jami’ Ash-Shahih, Juz 1. 1st ed. Kairo: Matba’ah as-Salafiyyah, n.d.
Caena, Francesca. “Literature Review Teachers ’ Core Competences : Requirements and Development.” EUROPEAN COMMISSION Directorate-General for Education and Culture, no. April 2011 (2011): 1–28.
Dayakisni, Tri, and Hudaniah. Psikologi Sosial. Malang: UMM Press, 2003.
Fung, C. “Is Altruism a Vice?” Journal of American Medical Association 260, no. 17 (1988).
Hamalik, Oemar. Pendidikan Guru Brdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
Hasbi, Indra. “Pendidikan Keagamaan Islam Dan Menajemen Kenabian.” Muslim Heritage 1, no. 2 (2017): 307–30.
Hidayati, Fina. “Konsep Altruisme Dalam Perspektif Ajaran Agama Islam (ITSAR).” Psikoislamika : Jurnal Psikologi Dan Psikologi Islam 13, no. 1 (2016): 59. https://doi.org/10.18860/psi.v13i1.6410.
Howell-Moroney, Michael. “The Empirical Ties between Religious Motivation and Altruism in Foster Parents: Implications for Faith-Based Initiatives in Foster Care and Adoption.” Religions 5, no. 3 (2014): 720–37. https://doi.org/10.3390/rel5030720.
Husnan, Riayatul. “Manajemen Kepemimpinan Kiai Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Santri Pondok Pesantren Husnul Ri’ayah Situbondo.” JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management 1 (2019): 90–106.
Indrakusuma, Amir Daien. Pengantar Ilmu Pendidikan. Surabaya: Usana Offset Printing, 1973.
Indrawati, E. S., N. Qonitatin, E. R. Kustanti, A. M. Masykur, Z. Abidin, N. Fauziah, and A. Dinardinata. Buku Ajar Psikologi Sosial. Psikosains, 2017.
Jannah, Miftahul. “Konsep Altruisme Dalam Perspektif Al Qur’an, Kajian Integratif Antara Islam Dan Psikologi.” UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 2016.
Kementerian Agama RI. “Al Quran Karim.” Accessed June 8, 2022. https://quran.kemenag.go.id/surah/59.
Kerr, Benjamin, Peter Godfrey-Smith, and Marcus W. Feldman. “What Is Altruism?” Trends in Ecology and Evolution 19, no. 3 (2004): 135–40. https://doi.org/10.1016/j.tree.2003.10.004.
Makluf, Louis. Al Munjid Fi Al Lughoh Wal A’lam. Lebanon: Dar El-Masyriq, 2011.
Mohammad Kosim. “Guru Dalam Perspektif Islam.” Pendidikan Agama Islam 3, no. 1 (2008): 46–47. http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/tadris/article/download/223/214/.
Muchlasin, Jefry. “Pola Pengasuhan Santri Dalam Pendidikan Karkter Di Pondok Modern Darussalam Gontor 7 Putra Riyadhatul Mujahiddin, Sulawesi Tenggara.” Attanwir, Jurnal Keislaman Dan Pendidikan 13, no. 2 (2020).
Myers, D. G. Psikologi Sosial Edisi 10. Jakarta: Salemba Humanika, 2012.
Nashori, F. Psikologi Sosial Islami. Bandung: PT. Refika Aditama, 2008.
Olitalia, Reza, Erik Wijaya, Khadijah Almakiyah, and Laksmiari Saraswati. “Altruism among Teacher.” In The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences 2013 Official Conference Proceedings, 302–12, 2013. www.iafor.org.
“Oxford Learner,s Dictionary.” Accessed September 12, 2022. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/altruism?q=altruism.
Palta, Ayşegül. “Examıning the Attitudes and the Opinions of Teachers about Altruism.” Universal Journal of Educational Research 7, no. 2 (February 1, 2019): 490–93. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070222.
Rasyidi, Rasnam, Ratu Amalia Hayani, and Wardatul Ilmiah. “Guru Dalam Pendidikan Islam, Antara Profesi Dan Panggilan Dakwah.” JAWARA: Jurnal Pendidikan Karakter 6, no. 2 (2020): 19–38. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JAWARA/issue/view/821.
Republik Indonesia. “Undang Undang Dasar Republik Indonesia 1945.” Jakarta: Sekretariat Negara, 1945.
———. “Undang Undang Republik Indonesia Tentang Guru Dan Dosen Nomor 14 Tahun 2005.” Jakarta: Sekretariat Negara, 2005.
Roqib, Moh. Ilmu Pendidikan Islam, Pengembangan Pendidikan Integrative Di Sekolah, Keluarga Dan Masyarakat. Yogyakarta: LKIS, 2009.
S. W. Sarwono. Psikologi Sosial: Individu Dan Teori-Teori Psikologi Sosial. Jakarta: PT. Balai Pustaka, 2002.
Sears, David O., Jonathan L. Freedman, L. Anne Peplau, Savitri Soekrisno, and Michael Adryanto. Psikologi Sosial. Jakarta: Erlangga, 1988.
Septiana, Devalia. “The Influence of Emotional Intelegence, Self-Efficacy, and Altruism on Teacher’s Competence in Inclusion Elementary School.” Jurnal Prima Edukasia 6, no. 2 (2018): 147–56. https://doi.org/10.21831/jpe.v6i2.14413.
Sholeh, Muhammad. “Hubungan Aspek- Aspek Kecerdasan Emosiaonal, Itsar Dan Spiritualitas Dengan Kepuasan Kerja Guru.” Universitas Indonesia, Jakarta, 2011.
Sudjana, Nana. Tuntunan Penyusunan Karya Ilmiah. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2003.
Sulistianingsih, Dewi, and Rini Fidiyani. “Penanaman Jiwa Kewirausahaan Bagi Santri.” Jurnal Pengabdian Hukum Indonesia, 2019.
Supriadi, Yedi. “PARAH, Guru Pesantren Hamili Santri Di Bandung, Yayasan Jadikan ATM, Herry Wirawan Hidup Berfoya Foya.” DeskJabar.com, 2021. https://deskjabar.pikiran-rakyat.com/jabar/pr-1133199816/parah-guru-pesantren-hamili-santri-di-bandung-yayasan-jadikan-atm-herry-wirawan-hidup-berfoya-foya.
Suwito, and Fuzan. Sejarah Social Pendidikan Islam. 2nd ed. Jakarta: Kencana, 2008.
Syarif, Zainuddin. “Manajemen Kepemimpinan Kiai Dan Kontribusinya Terhadap Mutu Pendidikan Pesantren.” Fikrotuna 6, no. 2 (2017): 521–31. https://doi.org/10.32806/jf.v6i2.3112.
Taufik. Empati: Pendekatan Psikologi Sosial. Jakarta: Raja Grafindo, 2012.
Ubaedy, A.N. Hikmah Bersedekah: Kata Siapa Sedekah Itu Bikin Hidup Makin Susah. Jakarta: Bee Media Indonesia, 2009.
Ulum, Miftahul, and Agustin Mufarohah. Biografi KH Sholeh Darat Dalam Terjemah Syarah Sabilul Abid Karya Kiai Sholeh Darat. Bogor: Sahifa, 2017.
Usaimin, Muhammad bin Shalih. Al. Syarah Riyadhus Shalihin. Kairo: Darul haisaini, 2002.
Uswatun Ni’mah. “Manajemen Madrasah Berbasis Nilai Pesantren Di MTS Al-Islam Joresan.” Muslim Hritage Vol. 1, No, no. 2 (2017): 243–62. http://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/muslimheritage/article/view/599.
Washil, Sobri. “Mentradisikan Nilai-Nilai Budaya Pesantren (Panca Jiwa Pesantren) Dalam Kehidupan Bermasyarakat.” Islamic Akademika : Jurnal Pendidikan & Keislaman 7, no. 1 (2020): 110–26.
Zaim, Muhammad. “Pemikiran Pendidikan Al-Zarnuji (Rekontruksi Epistimologi Pendidikan Modern Berbasis Sufistik-Etik).” Muslim Heritage 5, no. 2 (2020): 305. https://doi.org/10.21154/muslimheritage.v5i2.2360.
أحمد, إمام سوباكر. تاريخ الحضارة الإسلامية. Edited by Alif Cahya Setiadi and Daud Sukoco. 1st ed. Ponorogo: Darussalam University Press, 2013.