Stereotip Perempuan dan Budaya Patriarkal Berlatar Islam dalam Novel Religi Best Seller Tahun 2000-2021
Main Article Content
Abstract
Abstract
This research is a study of the image or stereotype of women in literary works, especially spiritual novels. This research interesting because many religious values in religious novels are considered counterfeminist and place women under male domination. The purpose of this research is to reveal stereotypes of women and patriarchal culture in the best selling spiritual novels for 2000-2021. This research was conducted by means of text or discourse analysis which investigates an event, either in the form of an act or writing in the best seller Spiritual Novels of 2000-2021 which is examined to obtain the exact facts (find the origins, causes, true causes, and so on). . The results of this study, namely: First. Women in the novel under study are still seen as people from the second class. There are many scenes showing women being discriminated against. Second, patriarchal culture still dominates stories in novels, especially religious novels. Many quotes show hegemony over women. Third, the socio-cultural background of the author influences the style of the novel's story. The setting of the novel is always related to the real life of the author.
Abstrak
Penelitian ini merupakan kajian terhadap citra atau stereotip perempuan dan budaya patriarkal berlatar islam dalam karya sastra khususnya novel Religi. Penelitian ini menjadi menarik karena nilai agama dalam novel religi banyak yang dianggap kontrafeminis dan menempatkan perempuan dalam dominasi laki laki. Tujuan penelitian ini adalah untuk menyingkap stereotip perempuan dan budaya patriarki dalam novel Religi best seller tahun 2000-2021. Penelitian ini dilakukan dengan analisis teks atau wacana yang menyelidiki suatu peristiwa, baik berupa perbuatan atau tulisan dalam Novel Religi best seller tahun 2000-2021 yang diteliti untuk mendapatkan fakta-fakta yang tepat (menemukan asal-usul, sebab, penyebab sebenarnya, dan sebagainya). Hasil penelitian ini, yaitu: Pertama. Perempuan dalam novel yang diteliti masih dipandang sebagai orang dari golongan kedua. Banyak adegan yang memperlihatkan perempuan mendapatkan diskriminasi. Kedua, budaya patriarki masih mendominasi cerita dalam novel khususnya novel religi. Banyak kutipan yang memperlihatkan hegemoni terhadap perempuan. Ketiga, latar sosial budaya pengarang berpengaruh terhadap corak cerita novel. Latar novel selalu berkaitan dengan kehidupan pengarang yang sebenarnya.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Requirements to be met by the author as follows:
- Author storing copyright and grant the journal right of first publication manuscripts simultaneously with licensed under the Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with a statement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into the preparation of additional contractual separately for non-exclusive distribution of a rich version of the journal issue (eg:post it to an institutional repository or publish it in a book), with the recognition of initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (eg, in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, because it can lead to productive exchanges, as well as citations earlier and more severe than published works. (see The Effect of Open Access).
References
Amna, Afina. “Hijrah Artis Sebagai Komodifikasi Agama.” Jurnal Sosiologi Reflektif 13, no. 2 (2019): 331–50.
Damono, Sapardi Djoko. “Pengarang, Karya Sastra Dan Pembaca.” LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra 1, no. 1 (2006).
Darusalam, Zulfardi. “Kajian Feminisme Novel Maimunah ‘Cinta Sang Perawan’ Karya Charisma W.” Inovasi Pendidikan 2, no. 15 (2016): 18–25.
Djoeffan, Sri Hidayati. “Gerakan Feminisme Di Indonesia: Tantangan Dan Strategi Mendatang.” Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan 17, no. 3 (2001): 284–300.
El Khalieqy, Abidah. Geni Jora. Qanita, 2009.
El Shirazy, Habiburrahman. Pudarnya Pesona Cleopatra. Penerbit Republika, 2004.
Fahmi, Ridzky Firmansyah, and Riskha Arfiyanti. “Kesetaraan Perempuan Dan Polemik Budaya Patriarkal Dalam Novel Cinta Suci Zahrana.” Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 7, no. 1 (2020): 36–45.
Fakhruroji, Moch. “Agama Dalam Pesan Pendek: Mediatisasi Dan Komodifikasi Agama Dalam SMS Tauhiid.” PhD Thesis, Universitas Gadjah Mada, 2014.
Fanaqi, Chotijah. “Kritik Terhadap Konstruksi Budaya Patriarki Melalui Karya Sastra.” Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran Dan Penelitian 5, no. 2 (2019): 304–16.
Hayati, Yenni. “Dunia Perempuan Dalam Karya Sastra Perempuan Indonesia (Kajian Feminisme).” Humanus 11, no. 1 (2012): 85–93.
Hellwig, Tineke. “In the Shadow of Change: Citra Perempuan Dalam Sastra Indonesia.” Jakarta: Desantara, 2003.
khalieqy, Abidal El. Perempuan Berkalung Sorban. Arti Bumi Intaran, 2009.
Lafamane, Felta. “Karya Sastra (Puisi, Prosa, Drama),” 2020.
Laurenson, Diana, and Alan Swingewood. The Sociology of Literature. Paladin, 1972.
Lerner, Gerda. The Creation of Patriarchy. Vol. 1. Women and History; V. 1, 1986.
Mahamid, Mochammad Nginwanun Likullil. “Gerakan Ideologi Islam Transnasional Di Indonesia Dalam Film JKDN Karya Nicko Pandawa.” Muslim Heritage 7, no. 1 (2022): 83–109.
Ma’shumah, Lift Anis. “Teks-Teks Keislaman Dalam Kajian Feminisme Muslim: Telaah Metodologis Atas Pandangan Feminis Muslim Terhadap Penciptaan Dan Kepemimpinan Perempuan.” Sawwa: Jurnal Studi Gender 7, no. 2 (2012): 67–90.
Nugroho, Bayu Aji. “Perlawanan Perempuan Terhadap Dominasi Patriarki Dalam Novel Geni Jora Karya Abidah El Khalieqy Kajian Feminisme Psikoanalisis Karen Horney.” Jurnal Sastra Indonesia 8, no. 2 (2019): 148–56.
Nugroho, Riant Nugroho. Gender Dan Strategi Pengarus-Utamaannya Di Indonesia. Pustaka Pelajar, 2008.
Putri, Dyah Purbasari Kusumaning, and Sri Lestari. “Pembagian Peran Dalam Rumah Tangga Pada Pasangan Suami Istri Jawa.” Jurnal Penelitian Humaniora 16, no. 1 (2016): 72–85.
Quawas, Rula. “Pinched Lives and Stolen Dreams in Arab Feminist Short Stories.” Journal of International Women’s Studies 15, no. 1 (2014): 54–66.
Rajeswari, V. “Gender Discrimination and Feminist Concern in Shashi Deshpande’s A Matter of Time.” The Criterion: An International Journal in English 9, no. 2 (2018): 9–15.
Rokhmansyah, Alfian. Pengantar Gender Dan Feminisme: Pemahaman Awal Kritik Sastra Feminisme. Garudhawaca, 2016.
Saputra, Asep Deni. “Perempuan Subaltern Dalam Karya Sastra Indonesia Poskolonial.” LITERASI: Indonesian Journal of Humanities 1, no. 1 (2011): 16–30.
Shineeminka. Cinta Dalam Diam. Bintang Media, n.d.
Siswanto, Wahyudi. Pengantar Teori Sastra. Grasindo, 2008.
Sugiharto, and Sugihastuti. Kritik Sastra Feminis: Teori Dan Aplikasinya. Jakarta: Pustaka Pelajar, 2006.
Susanti, Endah. “Analisis Ketidakadilan Gender Pada Tokoh Perempuan Dalam Novel ‘Kupu-Kupu Malam’ Karya Achmad Munif.” PhD Thesis, University of Muhammadiyah Malang, 2010.
Suwaed, Muhammad Youssef. “The Exploitation of Women and Social Change in the Writing of Nawal El-Saadawi.” Journal of International Women’s Studies 18, no. 4 (2017): 233–46.
Syah, Hakim. “Dakwah Dalam Film Islam Di Indonesia (Antara Idealisme Dakwah Dan Komodifikasi Agama).” Jurnal Dakwah: Media Komunikasi Dan Dakwah 14, no. 2 (2013): 263–82.
Teeuw, Andries. Citra Manusia Indonesia Dalam Karya Sastra Pramoedya Ananta Toer. Dunia Pustaka Jaya, 1997.
Umniyyah, Zahratul. “Marginalisasi Perempuan: Cara Pandang Masyarakat Penganut Sistem Patriarki Dalam Novel Kenanga Karya Oka Rusmini.” UNEJ E-Proceeding, 2020, 120–29.
Vardani, Eka Nova Ali. “Penanaman Nilai-Nilai Karakter Islam Dalam Cerpen Aku Ingin Emak Masuk Surga Karya Maiyade Laila Yane.” BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 3, no. 1 (2018).
Wahyudi, Tri. “Sosiologi Sastra Alan Swingewood Sebuah Teori.” Jurnal Poetika 1, no. 1 (2013).