APPLYING COOPERATIVE LEARNING BY A.L.A.M (AMATI, LAKUKAN, ANALISIS, MENGKREASI) TO STUDENTS LEARNING OUTCOMES ON JUNIOR HIGH SCHOOL
Abstract
The background of this research was the low student learning outcomes in science material, especially the concepts of vibration and waves. This research aims to improve the learning outcomes of students in Junior High School through the using of A.L.A.M (Amati, Lakukan, Analisis, Mengkreasi). cooperative learning model. This research is a Classroom Action Research where researchers work with physics teachers as observers. The research subjects were 32 students of class VIII A at State Junior High School, Merakurak Tuban. The techniques used in data collection are observation and tests. The data analysis technique used is quantitative descriptive analysis to analyze the results of the final test of each cycle and qualitative descriptive analysis to observe the results of each cycle. The research was carried out in 2 cycles and each cycle was carried out in 2 actions. The results showed that using of A.L.A.M cooperative learning model in science learning could improve student learning outcomes. This is indicated by an increasing in the value of student learning outcomes in pre-cycle to cycle II. In cycle, I, the average score obtained by students was 71.88 while in cycle II, the average value obtained by students reached 73.59. In conclusion, the using of A.L.A.M cooperative learning model (Amati, Lakukan, Analisis, Mengkreasi) can improve the learning outcomes of students.
References
Ahmad, F. (2017). Efektivitas Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS (Think-Pair-Share) dengan Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 26 Makassar [PhD Thesis]. FMIPA.
Al Majid, I. (2015). Penerapan Pembelajaran Reflektif Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Sepak Bola Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Ungaran Kabupaten Semarang Tahun 2013/2014. ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 4(1).
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Batubara, F., & Sinulingga, K. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe Number Head Together terhadap hasil belajar siswa smp Pada materi getaran dan gelombang. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 2(2).
Ekawati, M. (2019). Teori belajar menurut aliran psikologi kognitif serta implikasinya dalam proses belajar dan pembelajaran. E-TECH: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 7(2), 1–12.
Gaffar, A. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture And Picture Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Bio Educatio, 3(1), 10–21.
GUNIBALA, M. Y. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi. Skripsi, 1(421413047).
Istiana, N., Sarwi, S., & Masturi, M. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF STAD UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP DAN KETERAMPILAN PROSES BELAJAR FISIKA SISWA SMP KELAS VIII. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 5(1).
Kurikulum, P., Depdiknas, B., & No, J. (2006). Pengembangan Model Pendidikan Kecakapan Hidup. Jakarta Pusat.
Kurniawan, H. (2019). Improve Technopreneurship Learning Outcomes With Cooperative Learning Method" Flash Card Game" and" Quiz-Quiz Trade" among Vocational High School Student.
MASRUROH, M. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad untuk Melatih Keterampilan Sosial dan Akademik Siswa SMP [PhD Thesis]. State University of Surabaya.
Nuraini, S., Suherman, U., & Darmawan, D. (2018). Penerapan Cooperative Learning Tipe STAD Berbasis Multimedia Pembelajaran Presentasi untuk Meningkatkan Motivasi dan Penguasaan Konsep Getaran dan Gelombang. TEKNOLOGI PEMBELAJARAN, 3(2).
Ratumanan, T. G. (2004). Belajar dan pembelajaran. Surabaya: UNESA university press.
Sagala, S. (2013). Menyusun rencana pengembangan sekolah dengan prinsip partisipatif transparan dan akuntabel. -.
SEPTINA, N. D. D. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Metode Eksperimen Pada Materi Getaran dan Gelombang Kelas VIII di SMP N 1 Bangsal Mojokerto. Inovasi Pendidikan Fisika, 2(1).
Copyright (c) 2022 Muhammad Mudlir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.