DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS EDSK (ENERGI DALAM SISTEM KEHIDUPAN) BASED ON 7 COMPONENTS OF EFFECTIVE LEARNING
Abstract
The Department of Tadris IPA IAIN Ponorogo in the 2020/2021 school year redesigned the curriculum to become the KKNI. The KKNI is applied to students starting in semester 1 of the 2020/2021 academic year. Where the types of courses and learning carried out are of course different from the previous curriculum. Implementation of learning with KKNI is certainly not as easy as expected. One of the obstacles to implementing the KKNI is the unavailability of the KKNI based lecturer and student handbooks that can be used during the learning process. Based on interviews with several science lecturers who were teaching in semester 1, the teaching materials used were still the teaching materials used in the previous curriculum. For example, when teaching the Energy in Living Systems course, the handbook used is the basic physics textbook used to teach students in the previous semester. This is what causes the buildup of material and is not optimal in linking physics material with other fields and teaching it more contextually. This is what underlies researchers to develop a textbook on energy in living systems based on the seven components of effective learning.
References
Agustina Fatmawati. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk Sma Kelas X. EduSains : 4, no. 2 (2016): 94–103.
Arofah, Rahmat., Cahyadi, Hari. 2019. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Models. HALAQA : Islamic Education Journal. Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Beslina, dkk. 2014. Analisis Penerapan Kurikulum Berbasis KKNI Di Universitas Negeri Medan. PEDAGOGIA : Jurnal Ilmu Pendidikan 327.
Bintari. 2016. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dengan Tema Desain Pembelajaran Di Era ASEAN ECONOMIC COMMUNITY (AEC) Untuk Pendidikan
Indonesia Berkemajuan. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
Branch, Robert Maribe. 2010. Instructional Design: The ADDIE Approach-Springer US.” New York: Department of Educational Psychologyand Instructional Technology University of Georgia. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6).
Bukhori. 2012. Pembelajaran berbasis inkuiri untuk optimalisasi pemahaman konsep fisika pada peserta didik di SMA Negeri 4 Magelang, Jawa Tengah. Magelang .Berkala Fisika Indonesia. 4(1): 12
Direktorat Jendral Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia. 2015. Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia.
Ghassani, Dafinah dkk. 2019. Penerapan Pendekatan Ctl Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol. IV. No. III.
Herawati, Tatta. 2014. Menciptakan Pembelajaran yang Efektif. MA Forum Paedagogik Vol. 06, No.02 Juli 2014
Jono, A. A. 2016. Studi Implementasi Kurikulum Berbasis KKNI Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Di LPTK Se-Kota Bengkulu. MANHAJ: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1).3
Koestoro, B. (2016). Pengelolaan Sumber Belajar. Yogyakarta: Media Akademi. Kulsum, U., & Nugroho, S. E. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Cooperative
Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Komunikasi Ilmiah Siswa pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Unnes, 3(2): 73- 78
Malati, Ida. Modul Bahan Ajar. Repository UT.Mulyatiningsih, Endang. 2012. Research and Development 2012: 200
Nurdin, H. S. 2018. Pengembangan Kurikulum dan Rencana Pembelajaran Semester (RPS) berbasis KKNI di Perguruan Tinggi. Jurnal Al-Ashlah, 2(1).
Pannen, P. 1996. Mengajar di Perguruan Tinggi Buku Empat Bagian Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: PAU-PPAI, Universitas Terbuka
Peraturan Presiden Nomor 8 Tahun 2012. Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia.
Jakarta: Sekretariat Negara.
Rowntree, D. 1995. Preparing Materials for Open, Distance, and Flexible Learning.
London: Kogan Page.
Rustana, Cecep. 2004. Pembelajaran Kontekstual. Jakarta: Dit. PLP Depdiknas. Santoso, P. H., & Mutmainna, M. 2018. Pembelajaran Fisika Berbasis Nature of Science
(NOS) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa. PHYDAGOGIC Jurnal Fisika dan Pembelajarannya, 1(1), 15-23.
Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Struktur Kurikulum Berbasis Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (KKNI). 2016.
Fakultas Sains dan Teknologi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Program Studi Fisika. Sugiyono, 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta Solikhah, I. 2015. KKNI dalam Kurikulum Berbasis Learning Outcomes. LINGUA:
Journal of Language, Literature and Teaching, 12(1), 1-22.
Setiyawan, A. 2017. Model Penerapan Kualifikasi Kurikulum Nasional Indonesia (KKNI) Sebagai Penguatan Mutu Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2) Setiyawan, A.
Taqwa, M. R. A., Priyadi, R., & Rivaldo, L. 2019. Pemahaman Konsep Suhu dan Kalor Mahasiswa Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Metro, 7(1): 56-67
Trianto. 2008. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktifistik.
Jakarta : Prestasi Pustaka.
Rayanto, Yudi Hari, Sugiyanti. 2020. Penelitian dan Pengembangan Model ADDIE & R2D2 Teori dan Praktek. Lembaga Academic&Research Institute
Yulaelawaty, E. 2002. Karakteristik pembelajaran MIPA berdasarkan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Makalah. Disajikan pada seminar pembelajaran MIPA di FPMIPA IKIP Negeri Singaraja, 21 Desember 2002.
Simanjuntak, M. P. 2012. Peningkatan Pemahaman Konsep Fisika Mahasiswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Pemecahan Masalah Berbasis Video. Jurnal Pendidikan Fisika. Vol.1 No.2.
Copyright (c) 2023 Faninda Novika Pertiwi; Nurzatulshima Kamarudin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.