DEVELOPMENT OF AN INTEGRATED ETHNOSCIENCE EDUCATIVE MAGAZINE IN THE THEME OF MADURA BAMBOO SHELLS PASTE
Abstract
References
Abdullah, S. A., Halimah, A., & Alwi, B. M. (2021). Analisis Kesalahan Penggunaan Tanda Baca dalam Karangan Peserta Didik Kelas V MIN 2 Takalar. Jurnal Ilmiah Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 101-110.
Ahied, M., Muharrami, L., Fikriyah, A., & Rosidi, I. (2020). Improving Students’ Scientific Literacy through Distance Learning with Augmented Reality-Based Multimedia Amid the Covid-19 Pandemic. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(4), 499-511. doi:https://doi.org/10.15294/jpii.v9i4.26123
Aryawan, R., Sudatha, G. W., Adrianus., & Sukmana, W. I. Y. (2018). Pengembangan E-modul Interaktif Mata Pelajaran Ips di SMP Negeri 1 Singaraja. Jurnal EDUTECH Universitas Pedidikan Ganesha, 6(2), 180–191.
Azalia, I., Sudarmin., & Wisnuadi, A. (2020). The Effects of Ethnoscience Integrated STEM E-Book Application on Students’s Science Generic Skills in Chemical Equilibrium Tema. International Journal of Active Learning, 5(1), 19-25. https://doi.org/10.15294/IJAL.V5I1.24017
Fikriyah, A., & Ahied, M. (2022). Analyzing students’ science process skills through mobile learning using virtual laboratory. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 15(2), 214-230. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.24513
Fuad, A., Karim, H. & Palennari, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Magazine sebagai Sumber Belajar Biologi Siswa Kelas XII. Jurnal Biology Teaching and Learning, 3(1), 38-45. https://doi.org/10.35580/btl.v3i1.14298
Gusmarti, D., Sunarto, A., & Walid, A. (2021). Pengembangan Modul Ilmu Pengetahuan Alam berbasis Etnosains pada Materi Ekosistem untuk Meningkatkan Jiwa Konservasi Siswa SMP Kelas VII. KARANGAN: Jurnal Kependidikan, Pembelajaran, dan Pengembangan. 3(2), 97-101. http://dx.doi.org/10.55273/karangan.v3i2.135
Intika, T. & Jumiati. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Etnospem (Etnosains Pempek) terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 134-142. http://dx.doi.org/10.31949/jee.v3i2.2547
Kinasih, S. & Sinaga, K. (2020). Kajian Penerapan Teori Pembelajaran Bermakna Ausubel Berdasarkan Perspektif Alkitabiah Pada Pembelajaran Kimia Materi Hidrokarbon [A Study On The Application Of Ausubel’s Meaningful Learning Theory On Hydrocarbon Chemical Learning Based On A Biblical Pers. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 16(2), 141-153. http://dx.doi.org/10.19166/pji.v16i2.2128
Lubis, M. F., Sunarto, A., & Walid, A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Etnosains Materi Pemanasan Global Untuk Melatih Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian, Dan Pengembangan, 12(2), 206–214. https://dx.doi.org/10.31764/paedagoria.v12i2.4957
Magdalena, I., Prabandani, R. O., & Rini, E. S. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 170-187.
Mufidah, A., Agustina, W. L. & Ekapti, R. F. (2023). DE-ASIGION (Digital Plotagon Animation Video) as a Middle Science Learning Media Towards SDGs 2030. INSECTA, Integrative Science Education and Teaching Activity Journal, 4(1), 64-74. https://doi.org/10.21154/insecta.v4i1.6022
Nadifah, I., Fikriyah, A., & Ahied, M. (2023). Needs Analysis in the Development of an Ethnoscience-Based Educative Magazine. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 4 (1). https://doi.org/10.35719/mass.v4i1.126
Nana, N. Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Fisika Berbasis Model Pembelajaran POE2WE. Klaten: Penerbit Lekeisha.
Ningsih, S. S. & Suhardi, A. (2021). Development of Science Literacy Based Pocket Book on Global Warming Materials for Junior High School Students. INSECTA, Integrative Science Education and Teaching Activity Journal, 2(2), 140-152. https://doi.org/10.21154/insecta.v2i2.3331
Ningsih, M., Suwatra, I. I. W. & Pudjawan, K. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Majalah dengan Model Hannafin dan Peck pada Mata Pelajaran IPA di SDN 5 Kampung Baru Singaraja. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(2), 285-295. https://doi.org/10.23887/jeu.v6i2.20325
Njatrijani, R. (2018). Kearifan Lokal dalam Perspektif Budaya Kota Semarang. Jurnal Gema Keadilan, 5(1), 16-31. https://dx.doi.org/10.14710/gk.5.1.16-31
Nuralita, A. (2020). Analisis Penerapan Model Pembelajaran berbasis Etnosains dalam Pembelajaran Tematik SD. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 4(1), 1-8.
Pratama, A., Alfiriani, A., & Pernanda, A. Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Elemen Subyek Warna dalam Desain Grafis di SMK Negeri 1 Koto Baru. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 297-304.
Prihatiningtyas, S. & Sholihah, F. N. (2020). Physics Learning by E-Module. Jombang: Fakultas Pertanian Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.
Purnamasari, S., Marpuah, S., & Sunaryo, I. (2021). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Berbasis Etnosains untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah
Dasar. EduBase : Journal of Basic Education, 2(1), 9-18. https://doi.org/10.47453/edubase.v2i1.284
Retnosari, D. S. & Hakim, L. (2021). E-Modul Interaktif Perbankan Syariah sebagai Bahan Ajar Alternatif dalam Menunjang Perkuliahan Daring Mahasiswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 206-214.
Safitri, A. N., Subiki., & Wahyuni, S. (2018). Pengembangan Modul IPA Berbasis Kearifan Lokal Kopi pada Pokok Bahasan Usaha dan Energi di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(1), 22-29. https://doi.org/10.19184/jpf.v7i1.7221
Sahil, J., Taher, D. M., Majid, I., & Hasan, S. (2022). Pembelajaran IPA SMP Berbasis Kearifan Lokal Ternate: Sebuah Gagasan Penyusunan Desain Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(7), 50-57. https://doi.org/10.5281/zenodo.6540719
Shahbana, E. B., Farizqi, F. K., & Satria, R. (2020). Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 24-34.
Sugianto, S. D., Ahied, M., & Hadi, W. P. (2018). Pengembangan Modul IPA Berbasis Proyek Terintegrasi STEM pada Materi Tekanan. Journal of Natural Science Education Research, 1(1), 28-39. https://doi.org/10.21107/nser.v1i1.4171
Susanti, E. D. & Sholihah, U. (2021). Pengembangan E-modul Berbasis Flip PDF Corporate pada Materi Luas dan Volume Bola. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 37–46.
Winatha, K. R., Suharsono, N., & Agustini, K. (2018). Pengembangan E-modul Interaktif Berbasis Proyk Mata PelajarN Simulasi Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 15(2), 188–199.
Zakia, D. L., Yamtinah, S. & Sunardi. (2021). Pengembangan Majalah Educa sebagai Media Pembelajaran IPA pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia untuk Siswa Tunarungu Kelas XI SMALB. Seminar Nasional Pendidikan Biologi dan Saintek.
Zakiyah, U. & Mulyanto. (2021). Peta Biodiversitas Zooplankton di Area Pesisir Utara dan Selatan Madura Jawa Timur. Jurnal Perikanan Universitas Gadjah Mada, 23(1), 17-24. https://doi.org/10.22146/jfs.60080
Copyright (c) 2023 Imroatun Nadifah, Aida Fikriyah, Mochammad Ahied, Wiwin Puspita Hadi, Mochammad Yasir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.