Legal Transplant: Influence of The Western Legal System in The Muslim Countries
DOI: 10.21154/justicia.v19i1.2756Abstract
This article discusses the influence of Western legal systems on Islamic law in Muslim countries, such as Turkey, Egypt, Iraq, Kuwait, Syria and Libya, Pakistan, Indonesia, and Malaysia. It uses the comparative law scholars’ legal transplant theory to see the influence. The article may enrich the discourses in Comparative and History of Law. It may contribute to many scholars and reformers of law who choose the best model of Islamic law reforms according to the histories of the law of their countries. This study shows that the transplantation of Western law in Muslim countries has occurred since the colonialism period, World War I, and World War II. These legal transplants occur by taking part in a foreign legal system, namely the modern Western legal system, for overall such as in Turkey, as well as the majority of modern Western legal methods synthesized with local law, such as in Egypt, Indonesia, Malaysia, and other Muslim countries. There are three types of Muslim countries based on Islamic law reforms undertaken. They are the Muslim countries that apply Islamic law and traditional fiqh, with no legal transplant; the Muslim countries that adopt Western law. This is a legal transplant, and Muslim countries implement Islamic law using appropriate Western methods and procedures. Moreover, this is a partial legal transplant. The law reform in Muslim countries was carried out by intra-and extra-doctrinal reform, legislation (regulation), and codification methods. The last three methods are the partial legal transplant models.
Tulisan ini membahas tentang pengaruh sistem hukum Barat dalam pembaharuan hukum Islam di beberapa negara muslim seperti di Turkey, Mesir, Iraq, Kwait, Syria, Libya, Pakistan, Indonesia dan Malaysia. Kajian ini menggunakan metode perbandingan untuk melihat keterkaitan antara hukum di negara-negara muslim dan hukum Barat (common law dan civil law system). Artikel ini dapat memperkaya khasanah bidang kajian perbandingan hukum dan sejarah hukum, sehingga dapat memberikan kontribusi kepada para pemikir dan pembaharu hukum Islam tentang model pembaharuan hukum yang lebih baik sesuai dengan sejarah hukum negara masing-masing. Hasil dari kajian ini menunjukkan bahwa transplantasi hukum Barat ke negara-negara muslim telah terjadi sejak masa kolonial, perang dunia pertama dan kedua. Transplantasi hukum ini terjadi dengan mengambil bagian dari sistem hukum asing, yaitu sistem hukum Barat modern baik secara keseluruhan seperti di Turki, maupun mengambil sebagian sistem hukum Barat melalui metode sintesis dengan hukum lokal seperti di Mesir, Indonesia, Malaysia dan negara-negara muslim lainnya. Terdapat tiga model negara muslim berdasarkan pembaharuan hukum Islam yang dilakukan, yaitu negara muslim yang menerapkan hukum Islam berupa fiqih tradisional dan tidak terjadi tranplantasi hukum; negara muslim mengadopsi hukum Barat yang terjadi transplantasi hukum secara total; dan negara muslim yang menerapkan hukum Islam yang telah disesuaikan dengan metode dan prosedur hukum Barat. Ini merupakan model transplantasi hukum sebagian. Adapun metode pembaharuan hukum Islam di beberapa negara muslim yaitu melalui metode intra dan extra doctrinal reform, legislasi peraturan perundang-undangan dan kodifikasi. Ketiga metode terakhir ini merupakan model transplantasi hukum sebagian.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, JND., Hukum Islam di Dunia Modern (Islamic Law in The Modern World), alih bahasa Machnun Husain, Yogyakarta: Tiara Wacana, 1994
Azra, Azyumardi, Demokrasi, Hak Asasi Manusia dan Masyarakat Madani, Jakarta: ICCE UIN Syarif Hidayatullah, 2000
Budiharjo, Mariam, Dasar-dasar Ilmu Politik, Cet. 2, Jakarta: Gramedia, 1989
Gautama, Sudargo, Hukum Perdata Internasional Indonesia, Buku ketujuh, Bandung: Alumni, 1981
Glenn, H. Patrick, Legal Traditions of The World, Oxford: Oxford University Press, 2000
Hayward, Ruth, Conflict of laws, Cet-4, London: Cavendish, 2006
Huijbers, Theo, Filsafat Hukum dalam Lintasan Sejarah, Yogyakarta: Pustaka Filsafat Kanisius, 1982
Khalaf, Abd al Wahhab, ‘Ilmu Usul Fiqh, Kairo: Dar Al-Qalam, 1978
Liebesny, Herbert J., The Law of Near & Middle East: Readings, Cases & Materials, New York: State University of New York Press Albany, 1975.
Mahmood, Tahir, Family Law Reform in The Muslim World, Bombay: Tripathi, 1972
Rofiq, Ahmad, Pembaruan Hukum Islam di Indonesia, Yogyakarta: Gema Media, 2001
Raharjo, Satjipto, Ilmu Hukum, Bandung: Citra Aditya Bakti, 1996
Rasyidi, Lili, dan B. Arief Sidarta (Penyunting), Filsafat Hukum: Mazhab dan Refleksinya, cet-2, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1994
Schach, Joseph, An Introduction to Islamic Law, Oxford: Clarendom Press, 1982
Simorangkir, JCT., dan Woerjono Sastropranoto dalam CST Kansil, Pengantar Ilmu Hukum dan Tata Hukum Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1989
Smith, Jan, The Making of European Private Law: Toward a Ius Commune Europaeum as a Mixed Legal System, Oxford: Intersentia, 2002
Syaltut, Mahmud dalam Al-Islam Aqidah wa Syari’ah, Kairo: Dar Al-Qalam, 1966
Suherman, Ade Maman, Pengantar Perbandingan Sistem Hukum (Civil law, Common Law, hukum Islam), Jakarta: Raja Grafindo Persada
Tauri, Kaarlo, Critical Legal Positivism, Burlington: Ashgate, 1988
Wahyuni, Sri, “Konsep Hukum Islam, hukum Romawi Jerman, dan Hukum Inggris (Sebuah Studi Komparatif)”, dalam Jurnal Ilmu Syari’ah Asy-Syir’ah, Fakultas Syariah Vol. 40, No. II, Th 2006
Waston, Alan, Legal transplants: An Approach to Comparative Law, London: The University of Georgia Press, 1993
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1989
Refbacks
- There are currently no refbacks.